Valt doek voor VW Passat ?

De Passat maakt al 44 jaar deel uit van de Volkswagen-modellenreeks. Maar zal de cult-VW verder gebouwd worden in Nedersaksen?

De vraag naar limousines is ingestort – in de VW fabriek in het Noord-Duitse Emden kwam het de laatste tijd herhaaldelijk tot werkverkorting en productieverlaging. Gevolg: de raad van commissarissen adviseert over een betere benutting van de fabriek. Op 16 november zou het besluit moeten vallen.

Wat staat de locatie in Emden (ongeveer 9000 werknemers) te wachten als de productie van de Passat stil zal vallen? Het plan is blijkbaar om over te schakelen op elektrische modellen. Ondernemingsraadvoorzitter Bernd Osterloh had hiervoor al een campagne gevoerd.

En hoe zit het met de Passat? Verkoopdirecteur Jürgen Stackmann laat de productielocatie in eerste instantie open, maar de auto zal verder in productie  blijven ondanks sterk teruggevallen verkopen: “Het is absoluut niet gepland om de productie van de Passat te staken – integendeel, wij willen onze merkaanwezigheid verder uitbreiden.” Dat laatste mag gerust met een ‘korreltje zout’ genomen worden. Het grootste deel van de Passats zijn diesels en laat de dieselmarkt nou helemaal ingestort zijn, zeker na de strenge anti-dieselmaatregelen in Duitsland zelf. Vergeet ook niet de ellende met de ‘sjoemel-software’ die met name de diesels betrof, deed VW geen goed.

De Volkswagen Passat is een middenklasse auto van het Duitse merk Volkswagen. Het model werd in 1973 geïntroduceerd en in verschillende vormen geproduceerd.

De naam Passat is gebaseerd op een wind, de passaatwind. Op de Europese en Noord-Amerikaanse markt is altijd de naam Passat gebruikt, maar in andere landen werd de auto ook wel Dasher, Santana, Quantum, Magotan of Corsar genoemd. De Passat is het belangrijkste model van Volkswagen, belangrijker dan de Golf. Het model was in 2006 met 725.000 verkochte auto’s zelfs het succesvolste model van de hele Volkswagen Group.

Mocht de ellende rond de diesels aanhouden en de electro-auto een forse opmars maken dan zou de fabriek kunnen overstappen op de productie van de nieuwe VW-Bus. VW plant voor de productie van bedrijfswagens in de toekomst een samenwerking aan te gaan met Ford, te beginnen in Turkije. De nieuwe electrobus I.D.-buzz zou dan kunnen worden opgestart in Emden.

 

Bron: Automotive/VW-pressestelle Foto: VW

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*