Internetfraude: Een op vier Nederlanders slachtoffer

Leestijd: 2 minuten
Een kwart van alle  Nederlanders is de afgelopen jaren de dupe geworden van internetfraude of telefonische oplichting. In totaal raakten mensen hierdoor bijna 800 miljoen euro kwijt, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van de Fraudehelpdesk.  Phishingmails zijn bijzonder effectief. Daar raakten slachtoffers de laatste jaren 166 miljoen euro door kwijt.

Ook telecomfraude, waarbij mensen worden gebeld door zogenaamde incassobureau’s of goede doelen  zijn lucratief. Daarmee werd in drie jaar tijd 126 miljoen euro losgepeuterd bij slachtoffers. Met malware, software waarmee een computer ‘op slot gezet wordt’ haalden oplichters 88 miljoen euro binnen.

De ‘sociale’ media
Relatief nieuw is oplichting via sociale media zoals Facebook en WhatsApp. Mensen krijgen dan bijvoorbeeld bericht van een winkelketen dat ze een prijs hebben gewonnen of om mee te doen met de steun aan een goed doel. Men hoeft alleen maar het linkje aan te klikken en de eigen gegevens in te voeren. De oplichters gaan met die gegevens aan de haal en van een prijs of steun aan een goed doel is uiteraard geen sprake. Ook datingfraude gaat steeds vaker via sociale media.

Pakkans erg klein
Internet en telefonische oplichting neemt sterk toe. Uit een onderzoek in 2014 van de Fraudehelpdesk bleek dat een op de negen mensen slachtoffer was geworden van deze vorm van oplichting, een forse stijging dus.

Bij de Fraudehelpdesk zijn ze niet verbaasd over de toename. “Je ziet dat cybercrime in opkomst is. Deze vorm van oplichting is populair omdat de kosten gering zijn en de pakkans zeer klein”, aldus een woordvoerder van de Fraudehelpdesk. Het advies is dan ook om wanneer men telefonisch of per internet door een goed doel of onbekend bedrijf gebeld wordt, direct de verbinding te verbreken. Banken laten weten nooit telefonisch contact te zoeken, zij sturen altijd via de post een brief om zelf contact op te nemen met de eigen bank.

Bron: Fraudehelpdesk/Justitie Bron: Pixabay