Reformatorisch Dagblad in actie tegen zoenende mannen


AMSTERDAM – UPDATE 22.00 uur – Het Reformatorisch Dagblad dat 40.000 flyers van de katholieke actiegroep Civitas Christiana met de campagne Gezin in Gevaar heeft verspreid, heeft voor heel wat ophef gezorgd. Het RD betreurt de ontstane commotie. Inmiddels is een tegenactie begonnen. Via een crowdfundingsactie hoopt de initiatiefnemer geld bij elkaar te brengen voor een advertentie met zoenende mannen in de krant.

De abonnees van de christelijke avondkrant kregen maandag een pamflet op de deurmat, waarmee ze kunnen protesteren tegen de reclamecampagne van modeketen Suitsupply, waarin zoenende mannen te zien zijn.

Hoewel de omstreden posters al uit het straatbeeld zijn verdwenen (ze hangen nog wel in winkels), is de actiegroep er een onlinepetitie tegen begonnen. De flyer bevat ook een antwoordkaart die per post kan worden verstuurd. Civitas Christiana roept met de campagne Gezin in Gevaar op de petitie tegen de „onsmakelijke reclames” te tekenen.

Tegenactie

Inmiddels is er ook een tegenactie op touw gezet. Via een crowdfundingsactie wil Jasper Klapwijk genoeg geld bij elkaar brengen om advertentieruimte in de krant te kunnen kopen. Met deze ‘Celebrate Love’-campagne wil hij de liefde vieren door zoenende mensen te laten zien, bijvoorbeeld twee mannen. „We gaan voor een kwart pagina. Help mee, en doneer gul!”, zo roept Klapwijk op.

Binnen een uur was er al een bedrag opgehaald voor een advertentie van een kwart pagina.

Mocht het niet lukken de advertentie geplaatst te krijgen dan gaat het bijeengebrachte bedrag naar een goed doel. „Of je krijgt gewoon je geld terug”, belooft Klapwijk. Reformatorisch dagblad en Civitas Christiana waren niet voor commentaar bereikbaar.

Foto : Hugo Bos oprichter Civitas Christiana

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*