Kijk mee met de restauratie van een Vlaams meesterwerk in het Mauritshuis

Bijzonder uitje: live restauratie van De bewening van Christus

9 augustus 2018 Opmerkelijk Den Haag, Zuid-Holland Het is een iconisch schilderij: De bewening van Christus (circa 1460-1464) van Rogier van der Weyden. In het Mauritshuis kun je sinds juni dit jaar meekijken hoe het kunstwerk publiekelijk op zaal wordt gerestaureerd. Nog niet geweest? Aanrader om uiterlijk 9 september toch te gaan, want het proces is uniek om mee te maken. Speciaal voor deze gelegenheid is er tijdelijk een ander pronkstuk van Van der Weyden ter bruikleen uit Florence in het Haagse museum te zien: De Bewening voor het graf (1460-1464). Het is voor het eerst dat deze twee werken langdurig samen te zien zijn.

Rogier van der Weyden (en atelier), De bewening van Christus, c. 1460-1464, Mauritshuis, Den Haag, olieverf op paneel, 80.6 x 130.1 cm. Foto: Mauritshuis Den Haag.

Foto 1. Rogier van der Weyden (en atelier), De bewening van Christus, c. 1460-1464, Mauritshuis, Den Haag, olieverf op paneel, 80.6 x 130.1 cm. Foto: Mauritshuis Den Haag.

Restauratie De bewening van Christus

Wat wordt er eigenlijk gedaan bij zo’n restauratie? In een notendop: de oorspronkelijke levendige kleuren van het kunstwerk worden in ere hersteld. Het schilderij komt uit ongeveer 1460 en inmiddels is de vernis (beschermlaag tegen zon en dergelijke) enorm vergeeld. Ook eerdere restauraties worden weggehaald, waardoor de échte kleuren van vroeger weer naar voren komen. Dit duurt naar verwachting tot eind 2018. Een precies karwei, want je wilt de destructie van een eeuwenoud meesterwerk natuurlijk niet op je geweten hebben. Dit gebeurt normaal achter gesloten deuren in een atelier, maar nu dus gewoon op de zaal, dagelijks van 13:00 uur tot 15:00 uur en soms ook van 10:00 uur tot 12:00 uur. Specialisten gaan aan de slag met een infrarood onderzoek om de basis te bestuderen, een röntgenonderzoek en een analyse van verfmonsters. En voor wie zou Rogier van der Weyden dit altaarstuk kunnen hebben geschilderd? Extra leuk: elke dag is er van 15:00 uur tot 15:30 uur tijd voor een vragenrondje.

Wie was Rogier van der Weyden?

Na Jan van Eyck (1390-1441) is Rogier van der Weyden (circa 1399 – 1464) de belangrijkste Vlaamse meester van zijn tijd. Hij stond bekend om zijn intense kleurgebruik, te danken aan nieuwe olietechnieken uit die tijd. Van der Weyden bracht Bijbelse taferelen naar bekende locaties en was een ster in het overbrengen van emoties op het doek. Dit zie je terug in De bewening van Christus: Maria knielt na de kruisiging in tranen neer bij haar overleden zoon, omringd door andere Bijbelse personages. Het kunstwerk werd al in 1820 aangekocht voor het museum, in opdracht van Koning Willem I. Het is het enige schilderij van Van der Weyden in een Nederlands museum.

Eerdere restauraties Mauritshuis

Dit is niet de eerste rodeo voor het Mauritshuis, wat openbare restauraties en onderzoeken betreft. Grootse kunstwerken werden door de jaren heen al vaker onder toeziend oog van bezoekers onder handen genomen. Zo werd Vermeers Meisje met de parel dit voorjaar nog onderzocht in het bijzijn van publiek. Op deze manier wil het museum aandacht geven aan restauratie en onderzoek; onderbelichte aspecten van het museumvak.

Het Mauritshuis is de ganse dag geopend, doorgaans van 10:00 uur tot 18:00 uur. Bezoekers tot en met achttien jaar hebben gratis toegang. Bezoekers vanaf negentien jaar betalen € 15,50 per persoon. Bezoekers met een Museumkaart mogen gratis naar binnen.

Rogier van der Weyden, De bewening van Christus, c. 1460-1464, Mauritshuis, Den Haag, olieverf op paneel, 80.6 x 130.1 cm. Foto: Mauritshuis Den Haag.

Foto 2. Rogier van der Weyden, De bewening van Christus, c. 1460-1464, Mauritshuis, Den Haag, olieverf op paneel, 80.6 x 130.1 cm. Foto: Mauritshuis Den Haag.

Rogier van der Weyden (en atelier), De bewening van Christus, c. 1460-1464, Mauritshuis, Den Haag, olieverf op paneel, 80.6 x 130.1 cm. Foto: Mauritshuis Den Haag.

Foto 3. Rogier van der Weyden (en atelier), De bewening van Christus, c. 1460-1464, Mauritshuis, Den Haag, olieverf op paneel, 80.6 x 130.1 cm. Foto: Mauritshuis Den Haag.

Rogier van der Weyden, De bewening voor het graf, c.1460. Paneel, 94 x 110,7 cm. Galleria degli Uffizi, Florence. Foto: Mauritshuis Den Haag.

Foto 4. Rogier van der Weyden, De bewening voor het graf, c.1460. Paneel, 94 x 110,7 cm. Galleria degli Uffizi, Florence. Foto: Mauritshuis Den Haag.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*