Action krijgt concurrent: Normal

Goed nieuws voor de Nederlander die op de kleintjes let! De Deense discounter Normal opent in mei haar deuren in ons land. In winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht wil de prijsstunter de strijd met onder andere Aldi, Lidl,Op=op, Big Bazar en Action aangaan.

Normal richt zich vooral op de verkoop van make-up, kattenvoer, schoonmaakmiddelen en levensmiddelen als ketchup en chocolade. De firma verkoopt allemaal A-merken die met 20 tot 60 procent korting van de hand gaan. Zoals de winkel zelf stelt: “Hele normale producten voor abnormale prijzen.” Slaat de formule aan in Utrecht, dan wil de keten snel meerdere vestigingen openen in ons land.

‘Normal’ zag pas vijf jaar geleden het levenslicht in Denemarken maar telt in Scandinavië inmiddels al meer dan 100 winkels. Nederland stond al enige tijd hoog boven op de verlanglijst van landen om in uit te breiden, zo schrijft managing director Torben Mouritsen in een persbericht. “Bij ons kun je gegarandeerd slagen voor een goede prijs en ik weet zeker dat Nederlanders dat ook waarderen.”

Voor discountwinkels lopen Nederlanders al jaren warm, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus. Het aanbod van deze winkels, zoals Action, Big Bazar en Op=Op, blijft groeien. In de afgelopen vijf jaar nam het aantal toe met 78 procent. Retaildeskundige Erik Hemmes denkt evenwel dat er nog geen sprake is van verzadiging van de markt. “Al dit soort winkels maken winst, dus Nederland is een interessante markt voor discounters. Daarnaast is er aan de onderkant van de markt altijd wel plek.”

Het assortiment van ‘Normal’ bestaat uit meer dan 2500 producten, waaronder huishoudartikelen, producten op het gebied van persoonlijke verzorging en schoonmaakspullen en wisselt regelmatig. Alles is van A-merken als L’Oreal, Gillette, Colgate en Ajax die voor 20 tot 60 procent onder de marktprijs worden verkocht. “Het zal veelal gaan om partijen die zijn opgekocht,” legt Hemmes uit, “en sommige producten worden met verlies verkocht. Dat verlies wordt dan meer gecompenseerd door het volume.” Winst voor de bedrijven én winst voor de consument. Klinkt goed, nietwaar?

Bron en fotos: Normal.dk

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*