Voeding die de veroudering vertraagt?

Als je ouder wordt, maak je verschillende veranderingen door. De huid veroudert, we kunnen last krijgen van botontkalking, gewrichtspijnen en ons geheugen laat ons zo nu en dan in de steek. Kan voeding hier een rol in spelen?

Veroudering

Wanneer we jong zijn, delen lichaamscellen zich snel, repareren en vernieuwen ze zichzelf. Het afweersysteem werkt op hoog niveau en gaat de strijd aan met indringers. Deze enorme investering heeft op latere leeftijd een keerzijde, het veroorzaakt dan schade aan het lichaam. De boosdoeners zijn onder andere de vrije radicalen en telemoren.

Vrije radicalen

Ons lichaam maakt zelf, in kleine aantallen vrije radicalen aan. Dit is een natuurlijk proces, waarbij er een balans ontstaat tussen vrije radicalen en ziekteverwekkers. De vrije radicalen binden zich aan een ziekteverwekker en verlaten vervolgens het lichaam. Echter, door bepaalde externe factoren zoals: roken, stress, verkeerde voeding en zonlicht maakt ons lichaam heel veel vrije radicalen aan. Deze kunnen zich dusdanig gedragen dat er geen gecontroleerde werking meer vanuit gaat. De vrije radicalen binden zich dan aan de eerste de beste die ze tegenkomen. Dat kunnen dus ook aan gezonde cellen zijn. Er vindt dan een chemische reactie plaats (oxidatie). Cellen in de omgeving van die beschadigde cellen lopen dan kans, om onherstelbaar beschadigd te worden. Dit kan dan gevolgen hebben voor onze gezondheid. Verschillende ziektebeelden, waaronder: reuma, staar, pigmentvlekken en zelfs kanker worden toegeschreven aan schade door vrije radicalen.

Een aantal onderzoekers is ervan overtuigd dat een dieet met weinig calorieën, het aantal vrije radicalen dat geproduceerd wordt, drastisch doet verminderen. Deze resultaten komen van een studie bij proefdieren als de rondworm en het fruitvliegje. Bij deze groepen verlengde zo’n dieet de levensduur met tientallen procenten. Maar ook vitamine A en C lijken bescherming te bieden tegen veroudering. Ze remmen de productie van vrije radicalen of vernietigen de moleculen, voordat ze schade aanrichten in de cel.

Antioxidanten

Lichamelijke veroudering is dus onder andere het gevolg van schade door vrije radicalen. Antioxidanten vangen de vrije radicalen op en maken deze onschadelijk. Ons lichaam maakt ze voor een deel zelf aan, maar we krijgen ze ook via onze voeding binnen. Normaliter is het zo, dat je met een gezonde voeding voldoende antioxidanten binnenkrijgt, om de vrije radicalen op te ruimen, die vrijkomen bij normale lichamelijke processen en beweging.

Elastine en collageen

Een jonge huid kan zich herstellen, doordat er onderhuids voldoende collageen en elastine wordt aangemaakt. Collageen zorgt ervoor dat de huid stevig blijft. Elastine zorgt ervoor dat de huid elasticiteit blijft. Echter, wanneer we ouder worden maakt ons lichaam van beide stoffen minder aan. Hierdoor verliest de huid aan stevigheid en elasticiteit. Het gevolg is dat rimpeltjes ontstaan en de huid wordt dunner en slapper wordt.

Voeding tegen veroudering

Je zou dus kunnen concluderen, dat om veroudering tegen te gaan, we zoveel mogelijk antioxidanten via onze voeding binnen moeten zien te krijgen.

Eén van de belangrijkste stoffen die het verouderingsproces tegengaat, is vitamine A. Vitamine A stimuleert, niet alleen de aanmaak van nieuwe huidcellen, maar ruimt ook vrije radicalen op. Vitamine C zorgt onder andere voor de aanmaak van collageen en komt in veel voedingsmiddelen voor.

Welke voedingsmiddelen kunnen invloed hebben?

Bosbessen
Bosbessen zijn rijk aan anthocyaan. Deze stof heeft een goede werking op hart- en bloedvaten. Ze kan er onder andere voor zorgen dat de vetophoping (voornamelijk ophoping van cholesterol), in de bloedvaten wordt verminderd. Hierdoor wordt de doorbloeding van de bloedvaten beter. Daarnaast bevatten blauwe bessen antioxidanten. Deze spelen een belangrijke rol bij het verouderingsproces. Antioxidanten werken ontstekingsremmend, cholesterolverlagend en kunnen bescherming bieden tegen verschillende ziekten.

Knoflook
Men gaat er momenteel vanuit dat knoflook de afzetting van plaque op de vaatwanden vermindert. Daarnaast vermindert knoflook ook de bloedstolling. Maar er zijn ook lichte aanwijzingen vanuit wetenschappelijk onderzoek, dat knoflook effect heeft op het verlagen van de bloeddruk en het cholesterolgehalte.

Zoete aardappelen
Zoete aardappelen zitten bomvol vitamine C en B6, wat onze bloedvaten soepel houdt en samen met kalium helpt om de bloeddruk te verlagen. Ze bevatten ook veel vitamine A, en dit draagt bij aan een gezonde huid en ogen. Ook helpt deze vitamine bij onder andere: hartziekten en botontkalking.

Tomaten
Tomaten zitten vol met vitamine C, zink, calcium en ijzer. Maar belangrijker nog is dat tomaten zeer rijk zijn aan lycopeen. Lycopeen behoort tot de groep van de carotenoïden en staat bekend als een krachtig antioxidant.

Avocado
De avocado bevat veel vezels en bevat heel veel essentiële voedingsstoffen, waaronder: vitamines A, B, C, D, E, K, B en omega-3. Voedsel dat rijk is aan omega-3, staat bekend als het geheim achter een gezond hart, een betere concentratie en goede ogen.

Broccoli
Broccoli bevat relatief veel vitamine C, A, K, B2, B6, foliumzuur en mineralen zoals ijzer, kalium, calcium en magnesium. Daarnaast is deze groente in verhouding rijk aan betacaroteen, luteïne en aan glucosinolaten. Deze worden in het lichaam omgezet in bioactieve stoffen, die weer dienstdoen als antioxidanten. Zij kunnen ontstekingsverschijnselen afremmen en beschadiging van lichaamscellen voorkomen.

Vette vis
De meeste vis (en schaal- en schelpdieren), is rijk aan de vitamine B12 en de mineralen jodium, fosfor en seleen. Het is een ook een goede bron van vitamine B6, B2, A en D. Vis eten is vooral belangrijk vanwege deze visvetzuren. Er zijn sterke aanwijzingen dat het eten van vis samenhangt met een lager risico op hart en vaatziekten.

Olijfolie
Olijfolie is zeer rijk aan antioxidanten. Deze antioxidanten helpen bij het bestrijden van ontstekingen, voorkomen van ernstige ziektes en het gezond houden van je hart en bloedvaten. Eén van de antioxidanten uit olijfolie gaat bijvoorbeeld de oxidatie van cholesterol in ons bloed tegen. Dat is erg belangrijk bij het voorkomen van bepaalde hartziektes. Daarnaast bestaat het voor een groot deel uit enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Deze vetzuren helpen bij het bestrijden van ontstekingen in het lichaam.

Conclusie

Een gezonde levensstijl vertraagt het verouderingsproces altijd. Dus dat betekent voldoende rust en slaap, een natuurlijke dag- en nachtritme, gezonde en volwaardige voeding en voldoende beweging. Deze onderdelen dragen allemaal bij tot het behoud van jong zijn, voelen en blijven.

 

Bronnen:  voedingscentrum Foto: pixabay . J.Goreczki

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*