Wij koken regelmatig vegetarisch. Krijgen we ijzertekort nu we minder vlees eten?

Je krijgt geen ijzertekort als je minder vlees eet. Vlees eten is niet nodig om voldoende ijzer binnen te krijgen. Maar let er wel op dat je voldoende ijzer haalt uit andere producten, zoals eieren, noten, peulvruchten. Ook in volkoren graanproducten en groene bladgroenten zit ijzer. Als je een kant-en-klare vleesvervanger neemt, kies dan voor een variant waaraan ijzer is toegevoegd.

IJzer en vlees

Vooral in rood vlees zoals biefstuk en runderlappen, zit veel ijzer. Er zijn 2 soorten ijzer: heemijzer en non-heemijzer. In rood vlees zit vooral heemijzer, dat beter in je bloed wordt opgenomen dan non-heemijzer. In plantaardige bronnen zit vooral non-heemijzer. Vitamine C bevordert de opname van non-heemijzer. Als je bij elke maaltijd groente of fruit eet, neemt je lichaam ijzer gemakkelijker op. Ook uit plantaardige bronnen kun je voldoende ijzer opnemen.

Controleren of je genoeg ijzer binnenkrijgt

Met een gezond en gevarieerd voedingspatroon krijgen de meeste mensen voldoende ijzer binnen.

IJzertekort herkennen

Een ijzertekort is te herkennen aan vermoeidheid, een bleke huid, rusteloze benen en snel buiten adem zijn. Vermoed je dat je een ijzertekort hebt? Neem dan contact op met je huisarts.

Bron: Kloosterapotheek Foto: Pixabay-Blackriv

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*