Vaticaan bestelt kapellen voor biënnale

Bij de kunstbiënnale van Venetië tekende het Vaticaan al twee keer present, onder meer met een tentoonstelling over het scheppingsverhaal. Maar voor de architectuurbiënnale die op 25 mei van start gaat, betekent de deelname van de Heilige Stoel een debuut.

Voor het thema van dit jaar, Free space, bestelde het Vaticaan bij tien architecten uit Europa, de Verenigde Staten, Japan, Australië en Latijns-Amerika paviljoenen in de vorm van een kapel. Er zijn klinkende namen bij, zoals het bureau van Sir Norman Foster en van de Portugese architect Eduardo Souto de Moura.

De Asplund Chapel, van het Italiaanse architectenbureau Map Studio, zal de entree vormen. Ze is geïnspireerd op de ‘Boskapel’ uit 1920 van de Zweedse architect Gunnar Asplund, die deel uitmaakt van een kerkhof in Stockholm. Map Studio liet een houten constructie optrekken, bekleed met negenduizend dakspanen, waarbinnen een tentoonstelling over Asplund en zijn originele ­kapel te zien zal zijn.

De Vaticaanse ‘kapellekensbaan’ wordt opgetrokken in een bosrijk gebied, op het eiland San Giorgio Maggiore tegenover het Dogenpaleis. Het Vaticaan gaf eenvoudige instructies aan de ­architecten. De kapellen moesten ontmantelbaar zijn, met de afmetingen van tien meter diep op ­zeven meter hoog. Christelijke symboliek was niet vereist. Wel kregen de ontwerpers de pragmatische beperking opgelegd dat hun bouwsels ook na de biënnale als kapel moeten kunnen dienstdoen.

Ook de kapel van de Britse groep Foster + Partners is in hout. De architecten troffen tijdens een bezoek aan San Giorgio een groene oase, waar twee volgroeide ­bomen het uitzicht op een meer omlijsten. Vertrekkend van drie kruisen groeide de kapel uit tot een constructie met masten en kabels. Naar eigen zeggen wil Foster + Partners een plek creëren ‘die voorbijgangers uit de dagelijkse werkelijkheid haalt voor een ­moment van bezinning’.

Kardinaal Gianfranco Ravasi, voorzitter van de Pauselijke Raad voor Cultuur, zei op een pers­conferentie dat het project een ­‘pelgrimstocht in het bos’ moet uit­tekenen: ‘een plek van stilte en schaduw, een reis en meditatie waaraan ook niet-gelovigen kunnen deelnemen’. Hij hoopt dat een Vaticaans paviljoen kan bijdragen tot een nieuwe toenadering tussen hedendaagse architectuur en de katholieke Kerk. De bouwkosten zijn gesponsord.

 

Bron: OBI Foto: Foster en partners

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*