De woestijn bloeit. Mega-exportgroei groente & fruit uit Marokko

Leestijd: 2 minuten
Woensdag 22 juni 2022 -06:45 – Bron: ADN – Beeld: YT
 -Rabat- Marokko ontwikkelt zich langzaam maar zeker tot een mega-exporteur van groente en fruit en heeft dit verkoopseizoen 608,6 miljoen kilo tomaten uitgevoerd, tegenover 521,8 miljoen kilo in het vorige verkoopseizoen, een stijging met 17%. Ook bij andere producten zit de vaart er flink in.

In de sector groenten en fruit is de Marokkaanse uitvoer tot 13 juni 2022 met 11% gestegen tot 1418,6 miljoen kilo. De uitvoer van citrusvruchten heeft een recordvolume van 735,4 miljoen kilo bereikt, hetgeen neerkomt op een groei van 42% ten opzichte van het vorige seizoen.

Deze stijgende tendens in de export is zichtbaar bij alle soorten citrusvruchten. Zo is in het lopende verkoopseizoen 628,6 miljoen kilo kleine citrusvruchten uitgevoerd, een stijging met bijna 40% ten opzichte van het vorige verkoopseizoen. De uitvoer van sinaasappelen bereikte een volume van ongeveer 97,2 miljard kilogram, ofwel een groei van 62%.

Niet alleen in de groente en fruitsector ontwikkelt Marokko zich tot een hoofdrolspeler. Ook in de auto-industrie scoort het land en is inmiddels de grootste fabrikant van automobielen in Afrika.

Renault

De Somacafabriek in Casablanca werd in 1959 geopend en is nu voor 80% eigendom van de Renault-Nissan Group en voor 20% van PSA. Het produceert momenteel de Renault Kangoo, Dacia Logan en Dacia Sandero. Renault-Nissan opende een tweede fabriek in Tanger in 2012 en produceert de Dacia Lodgy en Dacia Dokker. Het heeft 5.086 medewerkers.

PSA-groep

In 2015 kondigde PSA (Peugeot-Citroën) een investering van € 557 miljoen aan in de nieuwe fabriek van PS in Kenitra voor de productie van motoren en voertuigen in het B- en C-segment, met een outputcapaciteit van 90.000 motoren en voertuigen en het potentieel om uit te breiden tot 200.000 eenheden.

BYD

De Chinese autobouwer BYD (Build Your Dreams), is de derde autofabrikant in Marokko. BYD hoopt te profiteren van de ligging van Marokko als toegangspoort tot Europa en de Afrikaanse markt.