Donderdag 01 december 2022 – 15:00 uur – Bron: CBS/Peter Hein van Mulligen – Beeld: Publiek domein
-Heerlen- In grote steden wonen naar verhouding veel mensen met een buitenlandse herkomst. Op 1 januari 2022 was bijna 15 procent van de Nederlandse bevolking in het buitenland geboren, zij kwamen als migrant naar Nederland. Daarnaast is bijna 12 procent geboren in Nederland en heeft ten minste één ouder die in het buitenland is geboren, de zogenoemde tweede generatie. Dit meldt het CBS in de Rapportage Integratie en Samenleven 2022.
Van alle mensen met een Surinaamse of Marokkaanse herkomst woont iets minder dan de helft in één van de vier grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag). Voor mensen met een Turkse of Nederlands-Caribische herkomst is dat iets meer dan een derde. 17 procent van de mensen met een Indonesische herkomst woont in één van de vier grote steden. Van de totale Nederlandse bevolking woont 14 procent in één van de vier grote steden.Migranten wonen gemiddeld iets vaker in één van de vier grote steden dan de tweede generatie. Voor de groep met een Surinaamse herkomst is dit verschil het grootst. 51 procent van de migranten uit Suriname woont in één van de vier grote steden, tegenover 42 procent van de Nederlands-Surinaamse tweede generatie. Migranten uit Indonesië vormen een uitzondering: zij wonen ongeveer even vaak in één van de vier grote steden als de Nederlands-Indonesische tweede generatie.
Vaak huwelijkspartner van zelfde herkomst
Van de Nederlands-Turkse en Nederlands-Marokkaanse tweede generatie trouwde in 2021 bijna 80 procent met een partner met een Turkse, respectievelijk Marokkaanse herkomst. Voor het overgrote deel betrof het een partner die al in Nederland woonde en was er geen sprake van een zogenoemd migratiehuwelijk. Dit geldt zowel voor mensen die in Nederland geboren zijn, als voor mensen die in het buitenland geboren zijn.
Mensen met een Surinaamse herkomst, maar vooral mensen met een Nederlands-Caribische herkomst trouwen relatief vaak met een partner van een andere herkomstgroep. Mensen met een Indonesische herkomst trouwen het vaakst met een partner met een Nederlandse herkomst. Mensen met een Nederlandse herkomst trouwen het vaakst met een partner met dezelfde herkomst (83 procent).
K-TV 21:30 Uur
Een Missionaris, die zich inzet voor minderjarige prostituees op de Filippinen, een andere die zich inzet voor de oer-inwoners in de Pacific, weer een ander, die Asielzoekers in Duitsland helpt aan Kerkasiel. Begeleiding krijgen ze van de Missionarissen van Steyl.
Wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.