PAUS: “God is soms als een moeder voor de poorten van de gevangenis”

Leestijd: < 1 minuut
Woensdag 02 december 2020 18:21 Bron: VN/KNA Foto EMB)
-Vaticaanstad- Volgens de Paus is God soms als een moeder die voor de gevangenispoort wacht om haar zoon te bezoeken. Dit is voor haar belangrijker dan enige schaamte vanwege het geroddel van de mensen, zegt het hoofd van de Christenkerk woensdag in zijn wekelijkse videotoespraak in het Vaticaan.

Een zondaar, vervolgt de Paus, kan lange tijd volharden in zijn fouten, maar God is geduldig tot het einde, in de hoop dat zijn hart zich uiteindelijk zal openen en veranderen. In zijn serie toespraken over het gebed behandelde Franciscus deze keer de zegen. Christenen onderscheiden het vermogen om zich door God gezegend te voelen en op hun beurt andere mensen te kunnen zegenen en goed voor hen te zijn. Soms ervaar je hoe wonderen gebeuren: vrouwen en mannen worden volgens de Paus als nieuw geboren. Dit is mogelijk omdat God de wereld heeft gezegend sinds het begin van de schepping, inclusief mensen, of zij nu schuldig waren of niet.

Gods grootste zegen, zijn grootste geschenk aan de wereld, is daarom zijn zoon Jezus Christus. Ook hij had de mensen die hij ontmoette gezegend en was altijd genadevol met hen en hun levenssituatie. Deze geduldige genade van God is van toepassing tot aan het levenseinde, benadrukt Franciscus, want dan moet de mens rekenschap afleggen zijn aan God.