´The Passion´: Jaar-in-jaar-uit minder kijkers, opfrissing mocht niet baten

Leestijd: 3 minuten
Vrijdag 2 april 2021-13:00- Bron: Redactie binnenland/ADN Foto: PB
  -Hilversum/Roermond- Bijna 2,6 miljoen kijkers zaten gisteravond aan de buis voor het jaarlijkse omstreden ‘The Passion’ The Passion, dat blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek (SKO). Dit jaar werd de vertoning aangericht in Roermond.

Het aantal kijkers is al jaren dalend, ook dit jaar zijn er minder kijkers dan vorig jaar, toen werd het live uitgezonden vanuit het Mediapark in Hilversum met hoogtepunten van eerdere jaren en Johnny de Mol als verteller. Het Paasspektakel op NPO 1 trok toen 2,9 miljoen kijkers. Met 2.580.000 kijkers was The Passion donderdagavond wel het best bekeken programma op TV. Daar moet wel bij aangetekend worden dat op donderdag zelden topprogramma ‘s door andere zendgemachtigden worden uitgezonden, omdat men die liever op de veel bekeken vrijdagavond plaatst. Net als vorig jaar hebben duizenden kijkers zich gisteravond aangesloten bij een virtuele processie. Aan het einde van de uitzending ‘liepen’ slechts 21.000 mensen mee.

Corona, dus geen publiekRoermond zou in 2020 ook al het decor zijn voor The Passion, maar dat ging zoals bekend niet door vanwege de coronacrisis. Dit jaar werd het paasverhaal wel opgevoerd in Roermond. Er waren veel agenten en handhavers op de been om te controleren of er toch geen mensen waren die kwamen kijken. De Markt en het Munsterplein waren afgezet met zwarte hekken.

Het was dit jaar totaal anders dan anders: de elfde editie van ‘The Passion’ stond namelijk geheel in het teken van corona. Maar het viel de kijkers vooral op dat de teksten op het debat van Rutte van vanavond was gebaseerd. ‘Tot nu toe is het Omtzigt-debat de beste uitvoering van The Passion ooit!’ klinkt het onder andere op Twitter.

Het was al een langere tijd duidelijk: dit jaar zou, na het vertrek van de EO, ‘The Passion’ er een stuk anders uitzien. Toch is dat niet het enige waar de kijkers over praten. Het viel namelijk vooral op dat de tekstschrijvers op het laatste moment het debat erbij hebben betrokken. ‘Erg knappe prestatie van de tekstschrijvers waarbij zij de actualiteit verweven met het bekende verhaal’, ‘Alles zit er in, tribunaal, veroordeling, verraad, laatste avondmaal, publiekelijke executie èn iemand wast zijn handen in onschuld. Mooi man..’ en ‘Zou Rutte nu als The Passion denken dat het Omzigt debat een echte Judas streek was van Sigrid Kaag misschien met Baudet?’ vraagt een kijker zich af. ‘Of was het toch Kajsa Ollongren?’

The Passion (ja in Hilversum wordt geen Nederlands meer gesproken) (De passie) is een Nederlands muzikaal-bijbels evenement over het lijden en sterven van Jezus Christus, dat sinds 2011 jaarlijks op Witte of groene donderdag wordt gehouden, telkens in een andere Nederlandse stad. Het evenement wordt ook rechtstreeks op televisie uitgezonden.

Het evenement begon als een samenwerkingsproject van onder meer de omroepen EO en RKK, in samenwerking met diverse non-profitorganisaties, RK- en PKN kerken. Vanaf 2016 trad de fusieomroep KRO-NCRV aan als partner, nadat de RKK was opgehouden te bestaan. De samenwerkende organisaties, met name de EO en kerkelijke instellingen, zagen in het evenement een missionaire kans om aandacht te besteden aan Pasen, dat is uiteindelijk mislukt, omdat de doorsnee kijker voor de buis gaat zitten om bekende Nederlanders te zien zingen en acteren.

Met name de ‘sexy’ jonge acteurs en actrices gaan er bij de kijker in als de welbekende Deventer koek, de boodschap over Jezus een stuk minder. Voor de plaatselijke gemeente is het tv-evenement vooral een manier van stadspromotie. De betrokkenheid van de EO duurde tot 2020, wellicht onder druk van de dalende kijkcijfers in de laatste jaren, wilde de EO íets’ anders. Volgens omroepinsiders is de concurrentiedruk tussen enerzijds EO en anderzijds KRO-NCRV mede debet aan het stoppen aan de deelname door de EO.

De organisatoren hebben getracht, mede naar aanleiding van het succes in het begin, om het programmaformat ook aan het buitenland te verkopen, dat werd een misrekening. Daar waar het programma op de buitenlandse buis kwam, kon het steevast op een storm van protest rekenen. De Duitse publieke omroep wilde aanvankelijk wel, maar na overleg met onder andere de Kerken, zag men er toch van af. De angst dat mensen het te modern en te profaan zouden vinden was te groot. Omroepgigant ARD in Duitsland liet de Nederlandse versie aan een kijkerstestpanel zien, om de reactie te peilen. Van de 120 kijkers zouden 92 een afkeurende reactie hebben afgegeven.

 

 

 

 

.