EU-rechter ‘veegt’ Duitse snelwegtol van tafel

Duitse plannen voor tolheffing voor auto’s zijn in strijd met Europees recht.

Dat heeft het Europees Hof van Justitie gevonnist in een rechtszaak die was aangespannen door Oostenrijk, met Nederlandse steun.

Volgens het Hof discrimineert de tolheffing buitenlandse automobilisten, omdat Duitsers worden gecompenseerd via de wegenbelasting en andere EU-burgers het volle pond moeten betalen. Ook zou het vrije verkeer van goederen binnen de Unie in het gedrang komen, zo oordelen de rechters in Luxemburg. Inwoners van andere EU-landen zouden immers met hogere kosten worden opgezadeld dan Duitsers. Dat is volledig in strijd met EU-recht.

Het vonnis van de hoogste Europese rechter kwam als een donderslag bij heldere hemel. In februari had een belangrijke adviseur van het hof nog gezegd dat de Maut-belasting, na een aanpassing door de Duitse regering, niet strijdig zou zijn met geldend EU-verkeersrecht. Dergelijke adviezen worden doorgaans klakkeloos door de rechters overgenomen.

De Duitse Bondsdag te Berlijn had de heffing voor het gebruik van alle Autobahnen (snelwegen) en Bundesstrassen (B-wegen) in oktober 2020 willen invoeren. Het kabinet heeft berekend dat Duitse tolheffing de Nederlandse automobilisten jaarlijks met extra kosten tussen 60 en 100 miljoen euro zou opzadelen.

Met name inwoners van de grensstreek zouden erdoor worden getroffen, zij gaan massaal naar Duitsland voor de veel goedkopere brandstof, levensmiddelen of een uitje. Ondanks herhaalde verzoeken, onder meer door het Limburgse provinciebestuur, weigerde Berlijn bij de tolheffing een uitzondering te maken voor grensregio’s. De Duitse middenstand vreesde voor forse omzetverliezen als de Nederlandse klandizie zou wegblijven, die angst is nu weggenomen.

Bron: ADN Foto: Pixabay

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*