Passion best bekeken programma. Eerste Passion in Duitsland flopt

Vrijdag 15 april 2022 06:02 – Bron: SKO/A. Springer – Beeld: MariaBode
  -Hilversum/Essen- De Passion (KRO-NCRV) haalde gisteravond op NPO-1 3.574.000 kijkers die minimaal 1 minuut van de uitzending bekeken. Het gemiddelde aantal kijkers voor de uitzending bedroeg 2.240.000 Dat staat voor een kijkdichtheid van 13,4 procent ofwel een marktaandeel van 40,8 procent.

Hoewel het aantal kijkers jaarlijks terugloopt, staat het programma daarmee op de eerste plaats als best bekeken programma van gisteren. Hierbij is gekeken naar de kijkcijfers van alle publieke en commerciële zenders. De Passion (Passie) werd rechtstreeks uitgezonden vanuit Doetinchem.

Felle kritiek op eerste Duitse Passion

Duitsland maakte dit jaar voor het eerst ‘The Passion/Die Passion’ mee. De Duitse publieke omroepen durfden het niet aan om tot uitzending over te gaan. Het Duitse RTL wel. Gelet op de kijkcijfers is Jezus Christus bij onze Oosterburen zeker geen kijkcijferkanon. In een land met rond 80 miljoen inwoners keken slechts  2,91 miljoen naar de eerste Duitse Passion, die in tegenstelling tot de Nederlandse wel veel bekende (Duitse)sterren had.

In de sociale media is de hashtag #DiePassion na het live-event vanaf de Burgplatz in Essen vol met overwegend negatieve kritieken. Daar kon zelfs de verteller van het verhaal, de razendpopulaire Duitse showman Thomas Gottschalk niets aan veranderen.

De reacties op Twitter variëren van “schaamteloos festival” en “Promotie-evenement voor het verlaten van de kerk” tot “De 11e plaag” en “Slechtste Tatort die ik ooit heb gezien”. Gelet op de slechte kijkcijfers in Duitsland liet programmadirecteur Henning Tewes van RTL Duitsland weten te gaan bekijken of er een vervolg gaat komen in 2023. Aangezien RTL leeft van advertentie-inkomsten en het derhalve moet hebben van hoge kijkcijfers, lijkt een vervolg van een Duitse Passion uiterst klein.

Geef een reactie op dit artikel