“Neemt en eet hiervan, Gij allen”; Burger King stopt omstreden reclamecampagne

Leestijd: < 1 minuut
Woensdag 20 april 2022 06:02 – Bron: TVE/KNA – Beeld: Giordano Saucedo
  -Madrid- Hoe ver mag reclame gaan als het verwijst naar religie? Een reclamecampagne van Burger King in Spanje lijkt nu te ver te zijn gegaan – want het gebruik van bepaalde (Bijbelse) citaten leidde tot heftige kritiek.

Fastfoodketen Burger King heeft in Spanje via de media excuses aangeboden voor een reclamecampagne tijdens de Goede Week waarin het verwijzingen naar het geloof gebruikte. “Onze excuses aan iedereen die zich gekwetst voelde door onze campagne”, laat het bedrijf weten.

Burger King gebruikte in de reclamecampagne voor vegetarische hamburgers onder andere de consecratiewoorden ‘Neemt en eet hiervan, Gij allen’, en als aanvulling ‘het bevat geen vlees’. Burger King gebruikte ook een citaat uit de Bijbel uit het scheppingsverhaal van Adam en Eva ‘vlees van mijn vlees’ (Gen. 2:23): het doorgestreepte woord ‘vlees’ werd vervangen door de uitdrukking ‘groente’ op de reclameposters.

Vleesloze producten

Burger King zegt dat de reclamecampagne onmiddellijk zal worden stopgezet omdat men niemand wil kwetsen. Het ging alleen om de aandacht te vragen voor vleesloze producten. Traditioneel is het onthouden van vlees voor Rooms-Katholieken onderdeel van de vasten en de vrijdagen, wanneer het eten van vis wordt geadviseerd . Voorts schrijft de kerk voor om Aswoensdag en Goede Vrijdag als dagen van vasten en onthouding aan te merken, waarop gelovigen geen vlees mogen eten.

Talloze gebruikers op sociale netwerken waren verontwaardigd over de reclamecampagne van Burger King en beschreven deze als ‘godslasterlijk’. Zij riepen op tot een boycot van het bedrijf. Een internetpetitie onder de naam ‘#BoicotBurgerKing’ waarin wordt opgeroepen om een ​​einde te maken aan de reclame heeft in de afgelopen dagen al 25.000 handtekeningen opgeleverd. Andere gebruikers prezen daarentegen de vindingrijkheid van de reclamecampagne.