Categories: Binnenland

De kerk als callcenter. Een actie met een bijsmaakje

Leestijd: 3 minuten

Personeel belt voor een hongerloontje om kerkkas te vullen

Maandag 18 juli 2022 -06:45 – Bron: Redactie kerk/RKKN – Beeld: publiek domein
  -Utrecht- Kerkleden via de telefoon vragen om een bijdrage voor de Actie Kerkbalans 2023: het is een nieuwe, maar niet onomstreden manier van werven. Parochies kunnen zich nu inschrijven voor de eerste belronde in oktober.  Verder ondersteunt Actie Kerkbalans kerken met kant-en-klare informatie voor hun leden en antwoorden op veelgestelde vragen.

Bij het lezen van dat persbericht, schrokken blijkbaar velen, zo blijkt uit de reacties die bij ons op de redactie binnenkwamen. Gaat de kerk nu ook op de callcentertoer, terwijl een groot deel van Nederland zich al bij het ‘bel me niet register‘ heeft aangesloten om van irritante telefoontjes onder het eten af te zijn? Nee toch?

PKN

Uit een proef van de PKN (Protestantse Kerk Nederland) zou blijken dat de telefoon een goed middel is om kerkleden te bereiken. Zo biedt volgens de PKN telefoonwerving uitstekende resultaten in de vorm van hogere en meer structurele giften, is het financiële risico laag en zijn de ervaringen van zowel gebelde kerkleden als organisatoren positief. Maar geldt dat ook voor Katholieke parochianen, bij wie de donatiebereidheid aanmerkelijk lager ligt dan bij de protestantse broeders en zusters?

Actie Kerkbalans biedt parochies daarom de kans om ook de ‘vruchten’ van telefoonwerving te plukken. Deelnemende kerken kunnen zich inschrijven voor een belactie. Tijdens deze belactie belt het commerciële callcenter Christal uit Zwolle kerkleden uit naam van de parochie om door te praten over hun betrokkenheid bij de kerk en de geefbereidheid voor Actie Kerkbalans, aldus een wervende tekst in het persbericht.

‘Goede doelen is big-business voor callcenters’

De firma Christal callcenter heeft vestigingen in Amersfoort en Zwolle en belt volgens haar webpublicaties veel voor ‘goede doelen’. Maar waar kennen wij dat van? Een aantal jaren geleden kende Nederland het goede doelen-callcenter Ánnie-connect’. Opgezet door Leo Dijkgraaf.

Dijkgraaf zat jarenlang letterlijk in het pak van pop ‘Pino’ uit Sesamstraat. Hij was ook bedenker van veel showprogramma’s bij Joop van den Ende en kwam zo in contact met ‘goede doelen’. Hij zag dat er tijdens grote shows van Endemol zoveel geld binnenkwam dat hij besloot callcenters op te richten, onder andere in Veenendaal en Diemen. Klanten waren snel gevonden, van de EO tot de Zonnebloem, de stichting Aap, de ‘goede doelen loterijen’ en vele anderen. Het bedrijf ging meermaals failliet ondanks torenhoge inkomsten. Vaak ging de eerste 6 maanden aan donaties van goedbedoelende Nederlanders op aan de ‘kosten’ van het callcenter. De donatietrouw aan goede doelen in 2017 was dat een nieuwe donateur 2,3 jaar doneert en dan stopt.

Kosten callcenters

De kostenstructuur van callcenters is erg ondoorzichtig. Wat wel duidelijk is zijn de loonkosten van werknemers, die komen in de regel niet boven de 10 Euro bruto per uur. Daarnaast is de ‘goede doelen bussiness’ een keiharde. Belpersoneel dat de doelstelling niet weet binnen te harken vliegt er uit. Bij callcenters is het dan ook een komen en gaan van personeel. Liegen tijdens de telefoongesprekken, om hun doelstelling toch te behalen, zijn eerder regel dan uitzondering, de energiemaatschappijen zijn hiervoor regelmatig door de ACM (Autoriteit Consument en Markt) op de vingers getikt met pittige boetes na uitzendingen van consumentenprogramma’s als Radar en Kassa.

Door de personeelsschaarste in Nederland bieden veel belbedrijven hun werk aan bij het UWV of gemeentelijke sociale diensten. Zij die een uitkering hebben worden dan, in het kader van de participatiewet, verplicht te werken bij dergelijke bedrijven. Een UWV-medewerker (naam bij redactie bekend) zegt te moeten kotsen bij het horen van het woord callcenter. Het personeel dat wij daar naar toe sturen komt net zo hard bij ons terug. Reden: enorme werkdruk en prestatie-eisen die onhaalbaar zijn. “Wij maken het zelden mee dat iemand bij dat soort bedrijven een half jaar volmaakt”

Twijfelachtig

“Dat juist kerken nu met dit soort bedrijven in zee gaan is dan ook uiterst twijfelachtig, zij steunen hiermee de uitbuiting van mensen,” zei in 2021 bij de aanvang van het project, emeritus predikant L. H. Oosten.  

Het callcenterpersoneel zal straks heel wat parochianen en gemeenteleden bellen, het zal de kerken ongetwijfeld rijker maken en het personeel arm houden.

Organisatoren van Actie Kerkbalans kunnen hier meer lezen over de inzet van de telefoon.

Noot: In samenwerking met een TV-programma komen wij op dit thema terug

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

Kerststallen oproep, actie KRO-NCRV

-Hilversum- Omroep KRO-NCRV heeft alle bisdommen gevraagd om een overzicht, voor zover bekend, van lokale…

7 uur ago

Pastoor Mauricio Meneses van Heilig Kruis parochie Raalte: “Ik werk graag voor, met en bij jullie”

-Deventer- Sinds 1 oktober hebben drie Sallandse parochies, de Heilig Kruis parochie, de Lebuïnus parochie…

8 uur ago

22 November uitreiking prestigieuze Graalbokaal Award

-Limmen- Op DV zaterdag 22 november a.s. wordt voor de derde keer de Graalbokaal Award…

10 uur ago

TV-tips 10 november

Little house on the prairie Dramaserie ONS ·Vanavond ·18:00 - 18:59 De pioniersfamilie Ingalls probeert…

11 uur ago

Sommige geneesmiddelen doen PFAS sneller uit het lichaam verdwijnen

-Brussel- Bepaalde medicijnen lijken PFAS sneller uit het lichaam te verwijderen. Dat blijkt uit verkennend…

12 uur ago

Bidden voor Jamaica en bijna 5 miljoen ton puin ruimen na doortocht Melissa

-Kingston/Brussel- De verwoestende doortocht van orkaan Melissa heeft in Jamaica meer dan 4,8 miljoen ton puin…

13 uur ago