Democratie en religie ‘botsen’ steeds vaker op scholen

Leestijd: < 1 minuut

Maanrdag 29 september 2025 – 09:21 uur – Bron: Redactie Binnenland/NPO – Beeld: Nationaal Archief Emmen

-Hilversum- Op verschillende reformatorische en islamitische scholen krijgen kinderen boodschappen te horen die botsen met democratische waarden als gelijkheid en verdraagzaamheid, blijkt uit onderzoek van NPO-tv-Nieuwsuur.

Scholen zijn verplicht om kinderen over democratische waarden te leren. De scholen mogen daar vanwege de vrijheid van onderwijs ook religieuze boodschappen naast plaatsen. Dat leidt volgens deskundigen tot dubbele boodschappen die lastig te volgen zijn voor kinderen.

Zo leren zij nu dat iedereen gelijk is in Nederland, maar op veel islamitische en reformatorische scholen ook dat de vrouw onderdanig moet zijn aan de man.

De overheid moet “valse godsdiensten” “weren en uitroeien”. In leerteksten in het reformatorische onderwijs wordt de katholieke Mis “vervloekte afgoderij” genoemd.

Het ministerie van Onderwijs zegt dat het “onvermijdelijk” is dat grondrechten hier met elkaar schuren, en dat democratie ook betekent dat kinderen hiermee leren omgaan. Deskundigen noemen dit “naïef”.

In het reformatorisch onderwijs vast aan de Nederlandse geloofsbelijdenis uit de 16e eeuw, waarin staat dat de overheid “valse godsdiensten” moet “weren en uitroeien”. In leerteksten in het basisonderwijs wordt de rooms-katholieke mis ook “vervloekte afgoderij” genoemd.