Aldi in de rode cijfers

  -ESSEN- Het gaat goed met de economie, het geld klotst tegen de plinten omhoog, althans, als wij Premier Mark Rutte mogen geloven. Terwijl economen van naam en faam waarschuwen dat er een onvoorstelbare recessie voor de deur staat, een recessie die waarschijnlijk nog sneller komt dan gedacht, merken (grote) winkelketens weinig van dat klotsende geld. De een na de ander geraakt in de problemen, zoals supermarktketen Albert Heijn de afgelopen week. Nu blijkt dat zelfs bij de discounters rode cijfers worden geschreven.

Een moderniseringsplan bij discounter Lidl wordt nog maar deels uitgevoerd. Vandaag meldde de Duitse pers dat Aldi, de grootste discounter wereldwijd voor het eerst in haar 100-jarige geschiedenis verlies zal gaan maken van enkele tientallen miljoenen over 2018.

In de zomer van 2017 wilde de discountreus Aldi Nord haar muffige verleden afschudden met een gigantische ombouwoperatie van al haar winkels. De Aldi-erfgenaam Theo Albrecht junior (68) kondigde het grootste investeringsprogramma uit de geschiedenis van het familiebedrijf aan.

Theo, zijn onlangs overleden moeder Cilly en de familie van zijn gestorven broer Berthold gingen accoord met een investering, uit eigen vermogen, van 5,2 miljard Euro; zij wilden duizenden filialen moderniseren en de expansie aanjagen.

Aldi Nord moest mooier en vooral profitabeler worden. Daarvoor waren de eigenaren zelfs bereid, het concept van hun collega’s van Aldi-Sud verregaand te kopiëren.

Maar pech: Het ambitieuze project dreigt te stranden. Vooral in het thuisland Duitsland zijn de cijfers alarmerend. In de ‘Heimatmarkt’ scoorde Aldi Nord 2017 nog maar de helft van de omzet van 25 Miljard Euro. In 2018 moesten de omzetten met 3,5 tot 4 procent stijgen. In plaats daarvan bedraagt de groei nog geen 1 procent. Erger nog: In 2018 maakt Aldi Nord voor het eerst in haar bestaan verlies. Over de Nederlandse winkels , die ook onder Aldi Nord vallen, zijn nog geen cijfers bekend.

Nu na de gangbare winkelketens óók de discounters verliezen melden kan slechts één conclusie getrokken worden en wel dat de consument de hand weer op de knip houdt. Met een btw verhoging en een stijging in de energie en zorgkosten per 1 januari a.s. kan het voor de goedkope discounters erop of eronder zijn. Of de consument besteedt nog minder dan voorheen of een grote groep verlaat de full-service supermarkten zoals Albert Heijn, Jumbo e.d. en stapt over naar Aldi en Lidl, dat laatste zou voor beide een zegen zijn. (MB)

Foto: Aldi Nord

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*