Kopen, kopen, kopen….maar Wehkamp wordt er niet vrolijk van

Hoge aantal retourzendingen speelt het bedrijf parten

-ZWOLLE- Het Zwolse online winkelbedrijf Wehkamp gooit het roer radicaal om. Het grote postorderbedrijf wil meer gaan inzetten op winst maken in plaats van zoveel mogelijk pakjes te verzenden. Wehkamp heeft een moeilijk jaar. De omzet daalt gestaag. Met name het hoge aantal retourzendingen speelt het bedrijf parten.

Wehkamp kan concurrenten als Bol.com, Zalando en Chinese Ali niet bijhouden en wil niet meer proberen in de voetsporen van grote platforms te treden. Deze bedrijven hebben kleine winstmarges en nemen verliezen op de koop toe. Wehkamp wil weer een puur Nederlands webwarenhuis zijn. Dat meldt het Financieele Dagblad.

En wat betekent dat voor U, de consument?

Voor de consument heeft de koerswijziging ingrijpende gevolgen: gratis thuisaankopen ophalen die retour gaan, is er niet meer bij. Wehkamp heeft te maken met een stijging in het aantal retourzendingen. Vorig jaar kwam, schrikt U niet, 42 procent van de verstuurde pakjes weer terug, dit jaar ligt dat percentage nog hoger. Hoeveel, wil het concern niet zeggen.

Wehkamp probeert wat te doen aan de mensen die het heel bont maken met het retourneren. Wie meer dan tachtig procent van de bestellingen terugstuurt mag niet meer achteraf betalen. Met die maatregel wil Wehkamp de zogenoemde ‘serial returners’ opvoeden. Het gaat om circa tienduizend mensen die hun huiskamer gebruiken als paskamer, meldt de krant.

De katholieke onderwijzer Herman Wehkamp (toen 33) besloot in 1952 vanuit de winkel van zijn ouders in het Overijsselse dorp Slagharen het eerste Nederlandse postorderbedrijf te beginnen. Hij overleed op 94-jarige leeftijd. Het bedrijf is thans in andere handen.

Geef een reactie op dit artikel