Olieprijs stijgt niet, benzineprijs des te meer

-ROTTERDAM- De olieprijs ging als een jojo in het afgelopen halfjaar op-en-neer. De benzineprijzen jojoden lustig mee. Wat echter opvalt is dat benzineprijzen sinds enkele weken op recordniveaus staan, terwijl de olieprijs nog onder het hoogste punt van oktober 2018 zit. Hoe kan dat ?

De prijs van een vat olie daalde sinds oktober vorig jaar van ruim 86 dollar per vat naar slechts 50 dollar rond de kerstdagen. Om vervolgens weer op te klimmen tot 74 dollar. Dat is te zien in onderstaande grafiek.

Kijkt men naar het gelijktijdige verloop van de gemiddelde benzineprijs in Nederland, dan ziet dat er zo uit:

De benzineprijs ligt inmiddels boven het niveau van 2018 en de dieselprijs is daar niet ver van verwijderd. Dat roept de vraag op waarom benzineprijs bijna op recordhoogte staat, terwijl de olieprijs nog niet in de buurt komt van het niveau van afgelopen herfst.

Daling euro tegenover dollar maakt benzine extra duur

Voor een deel heeft het verschil in de prijsontwikkeling te maken met de accijnsverhoging die begin dit jaar werd doorgevoerd, meldt unitedconsumers. Daarnaast speelt ook mee dat de dollar de afgelopen weken populairder is dan de euro.

De verkoop van olie is al sinds mensenheugenis in dollars. Dit betekent dat de inkoop van olie voor ons in de eurolanden duurder wordt als de euro verzwakt ten opzichte van de dollar. De dollar bereikte op 25 april het hoogste niveau in bijna twee jaar ten opzichte van de euro. De prijs stijgt en dat is uiteindelijk ook aan de pomp merkbaar.

De opmars van de dollar wordt veroorzaakt door een opvallend sterke groei van de Amerikaanse economie in de eerste maanden van dit jaar. Zolang de Amerikaanse economie doorgroeit en de inflatie laag blijft, gaat de Federal Reserve niet sleutelen aan de rentestand. Hierdoor zit de dollar voorlopig nog even in de lift.

Voor de olieprijs speelt echter nog iets anders mee. De recente ontwikkelingen zijn onder meer het gevolg van een aanbodonderbrekingen door een revolutie in Venezuela, strengere Amerikaanse sancties voor Iran en gevechten in Libië. Het komt zelden voor dat zoveel factoren het olieaanbod tijdelijk verstoren. In het verleden duurde zo’n samenloop van omstandigheden meestal niet lang.

Het zou dus kunnen dat de olieprijs,(in dollars), weer een stapje terug doet. Hoe dat weer doorwerkt op benzineprijzen in euro’s, hangt dus mede af van de ontwikkeling van de euro-dollarkoers. Bij de huidige benzineprijzen, die er niet om liegen, een paar tips om de kosten in de hand te houden.

Tank, als het kan, in het buitenland. België en Duitsland zijn altijd goedkoper, want zij kennen het beruchte, ‘kwartje van Kok’, niet. In de jaren 90 van de vorige eeuw werd dat kwartje (25 guldencent) als accijnsopslag toegevoegd aan de benzineprijs, om de schatkist te spekken. Dat zou tijdelijk zijn, maar tijdelijk blijkt in politiek Den Haag ook decennia lang te kunnen zijn!

Rij op de snelweg mee in de zog van een vrachtwagen. Als U de tijd heeft en geen haast, rij dan achter een vrachtwagen, dat scheelt in de benzinekosten, want U rijdt mee in de zog van de truck.

Rij op binnenwegen 50 km/p.uur. U zult merken dat het nauwelijks scheelt in tijd door hard te rijden, U rijdt relaxter en spaart brandstof.

Zorg dat Uw banden de juiste spanning hebben. Bij de Action is een bandenpomp/meter te koop voor nog geen tientje. Banden op de juiste spanning scheelt vele liters aan benzine.

Gooi uw tank niet vol. Elke liter is 1 kilo gewicht. Hoe zwaarder de auto hoe meer brandstofverbruik.

Tank nooit aan de snelweg, de prijs is hier altijd minimaal 15 cent per liter duurder.

Portierruiten dicht. Als de portierruiten zijn geopend, is dat een enorme verstoring van de stroomlijn. Dat werkt een hoog verbruik in de hand. Houd daarom de portierruiten zoveel mogelijk gesloten.

• Tip: zet bij warm weer de portieren tegen elkaar open voordat u wegrijdt. Dan daalt de temperatuur in de auto al snel met enkele graden.

Airco op tijd uit. Een airco, stoelverwarming en achterruitverwarming zijn energievreters. Gebruik deze zaken daarom bewust. Zet ze uit zodra het kan.

Een goed onderhouden motor presteert optimaal en zorgt voor een lager brandstofverbruik dan een slecht onderhouden krachtbron.

• Zo kunnen een verstopt luchtfilter, een vervuild koelsysteem, versleten bougies of een ontsteking die niet op tijd staat, zorgen voor een hoger verbruik.
• Bijkomend voordeel: de kans op pech wordt meteen een stuk kleiner.

Bron: ADN Foto/Grafieken: Embedded/Pixabay

 

Geef een reactie op dit artikel