Katholieke ondernemer: Kerk lijkt soms op McDonalds

Leestijd: 2 minuten
Dinsdag 12 oktober 2021 04:02 – Bron: Redactie kerk/ZdK – Beeld: PB
  -Maagdenburg- De federale voorzitter van de Duitse Vereniging van Katholieke Ondernemers (BKU), Ulrich Hemel, vreest een sombere financiële toekomst voor de kerken. “Wij zullen de verkoop van kerken zien toenemen”, zei Hemel zaterdag op een forum over het onderwerp ‘Duurzaam ondernemen in de kerk’ tijdens de federale conferentie van de BKU in Maagdenburg.

De kerk heeft grote behoefte aan modernisering om een ​​inhaalslag te maken. “Als ik met vijf verander en de wereld om me heen verandert met tien, heb ik een probleem”, zei Hemel. “De kerk zegt: wij doen al zoveel – ja, dat is waar, maar de wereld verandert veel sneller.”

Werkdocument

Hemel sprak ook over het Synodale Pad van de Katholieke Kerk, waartoe hij behoort als lid van de Synodale Vergadering en Synodale Forum I (‘Macht en scheiding der machten in de kerk – Gezamenlijke Participatie en Participatie in Missie’). Daar werd een werkdocument opgesteld waarin werd opgeroepen tot gekozen, professioneel bemande financiële raden in de Bisdommen met budgetrechten. Dit moet in alle Bisdommen bindend zijn.

McDonalds

“Een probleem is dat de Katholieke kerk vaak werkt als McDonalds”, zegt Hemel. De fastfoodketen heeft een franchisemodel met gezamenlijke marketing en gezamenlijke reclame, maar verder doet iedere winkelier wat hij wil. “In de Katholieke kerk is het zo dat veel Bisschoppen van de Duitse Bisschoppenconferentie naar huis rijden en zeggen: de DBK heeft besloten, maar wij doen het hier heel anders.” Tegelijkertijd moeten kerkvertegenwoordigers niet alleen in een kleine tonaliteit over problemen praten: “Jij kunt ook Katholiek zijn zonder op te geven, elke trend volgen en alleen problemen zien”, zei Hemel. “Er zijn problemen, maar daarom zijn wij ondernemers: laten wij de handen uit de mouwen steken.”

De plaatsvervangend BKU-bondsvoorzitter Daniel Trutwin, die de BKU vertegenwoordigt in het Centraal Comité van Duitse Katholieken, bekritiseerde een “bepaalde tendens dat economische kwesties onvoldoende aandacht krijgen in de ZdK (Centrale Raad van Duitse Katholieken).” Zo wordt er gesproken over een ketenwet voor het middenbedrijf zonder de vraag hoe het middenbedrijf deze wet moet implementeren. Er wordt ook gesproken over een minimumloon, “wat wij allemaal willen”, maar dat ook betaalbaar moet zijn. “Men verliest uit het oog dat wat eerst moet worden gegenereerd, pas daarna kan worden verdeeld binnen de samenleving en de kerk.”