Marketing doet intrede in Bisdom München

Leestijd: < 1 minuutMünchen- (KNA) Voor de ontwikkeling van een compleet nieuwe toekomststrategie voor de parochies in het Aartsbisdom München en Freising wordt externe hulp aangetrokken.

Afgelopen zaterdag kwamen rond 60 deelnemers uit het Bisdom samen om met een marketingbureau een (revitaliserings)plan voor het komende jaar uit te stippelen. Kernvraag daarbij is het stellen van prioriteiten ten aanzien van een kleiner wordend personeelsbestand en krimpende financiën. Een marketingbureau moet nu helpen bij de opzet en uitvoering via een bedrijfsmatige aanpak.

“Traditie, concentratie en innovatie”

Kardinaal Reinhard Marx noemt “traditie, concentratie en innovatie” de kernbegrippen voor het proces. “Er is een morele verplichting, om dat wat wij momenteel nog hebben, nuttig in te zetten of aan te wenden”. “De wens van velen, alles wat wij momenteel hebben vast te houden, is begrijpelijk, maar kortzichtig, in een tijd van razendsnelle veranderingen”. aldus Marx. Het gaat er ook niet om, om simpelweg te sparen en af te schaffen laat het Bisdom weten. Generaalvicaris Christoph Klingan zegt dat het hele proces breed dient te worden gedragen. Alle gedoopten worden opgeroepen er deel aan te nemen.

Tot eind volgend jaar wil men analyseren wat de mensen tegenwoordig nog van een Aartsbisdom verwachten. Daartoe zal een marketingbureau ook enquêtes laten uitvoeren. Aan de hand van de uitkomsten kan dan een masterplan voor de toekomst worden uitgewerkt.

Al in 2021 wil men de eerste veranderingen en of moderniseringen doorvoeren. Kritiek is er ook op de plannen van de Aartsbisschop en vertrouweling van de Paus, Reinhard Marx. De Beierse critici vrezen voor ‘Vox populi, Vox Dei’ toestanden in de kerk, een kleine reformatie richting de moderniteit, met vrouwen als (hulp)priester, zegening van homohuwelijken en meer oecumene.