-Lourdes- Als onderdeel van het 140-jarig bestaan van de Hospitalité Notre-Dame de Lourdes heeft het Heiligdom van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes de renovatie aangekondigd van zijn iconische “voitures bleues”. Dit zijn de blauwe koetsjes die sinds het begin van de 20e eeuw een essentieel onderdeel vormen van het landschap en het erfgoed van het heiligdom.
Deze voertuigen, die worden gebruikt om zieke, vermoeide of gehandicapte pelgrims te vervoeren tijdens hun pelgrimage, worden gemoderniseerd om de veiligheid en het comfort te vergroten.
De huidige vloot, ontworpen in de 60er jaren door de Aumon-instellingen, bestaat uit enkele honderden karren die generaties lang pelgrims hebben vervoerd. Ernstige slijtage na decennia van intensief gebruik, ondanks verbeteringen zoals het remsysteem dat in 2012 werd toegevoegd, heeft echter geleid tot de noodzaak tot vernieuwing. Volgens een officiële verklaring van het heiligdom zijn sommige voertuigen in een vergevorderd stadium van verval, wat veiligheids- en comfortproblemen voor de gebruikers oplevert.
Het project is toevertrouwd aan het lokale bedrijf Milc (Made in Le Coin) uit Bigourdan, gevestigd in La Barthe-de-Neste, dat bekend staat om zijn gespecialiseerde expertise in de productie van fietsen, elektrische voertuigen, vrachtkarren en hulpmiddelen voor mensen met een beperking. Milc levert zijn expertise op het gebied van aangepaste mobiliteitsoplossingen en zorgt voor een functioneel ontwerp dat is afgestemd op de behoeften van het heiligdom. Het bedrijf ontwikkelt momenteel twee prototypes, die eind 2025 in het heiligdom zullen worden getest na directe observatie door de ingenieurs om inzicht te krijgen in het gebruik van de karren tijdens pelgrimstochten.
Speciale band tussen de pelgrim en zijn begeleider
Het ontwerp behoudt de essentie van het huidige model, met behoud van de unieke architectuur: twee grote achterwielen, een klein voorwiel, een opvouwbare kap en een metalen stuur voor handmatige tractie, waardoor er plaats is voor een volwassen passagier en een speciale band tussen de pelgrim en zijn begeleider ontstaat zegt Daniel Pezet, voorzitter van de Hospitalité Notre-Dame de Lourdes.
Hoewel er geen gedetailleerde technische specificaties zijn bekendgemaakt, wijst de ervaring van Milc op aanzienlijke verbeteringen. Op het gebied van veiligheid worden geoptimaliseerde remmen verwacht (naast het systeem uit 2012, gefinancierd door de Orde van Malta) en mogelijke kantelbeveiligingssystemen. Wat betreft comfort worden ergonomischere stoelen, verbeterde vering en betere bescherming tegen zon of regen verwacht. De materialen kunnen bestaan uit aluminium of lichtgewicht, duurzame composieten, in lijn met Milcs expertise op het gebied van aangepaste mobiliteit. De tractie zal echter handmatig blijven om het menselijke karakter van de dienst te behouden. De azuurblauwe kleur, die doet denken aan de Maagd Maria, blijft behouden, evenals de afmetingen (1,5 m lang en 0,8 m breed, volgens het huidige model).
Het aantal te produceren eenheden is nog niet bekend, maar het budget, dat als “enorm” wordt omschreven, zal worden gefinancierd door donaties van particulieren, verenigingen, zoals gebruikelijk is in het heiligdom.