-Brussel- Veel maaltijdbezorgers en chauffeurs in de ‘gig-economie’ kampen met voortdurende stress over hun inkomen en oneerlijke feedback. Ze wachten vaak urenlang onbetaald op een ping van de app, blijkt uit onderzoek in Groot-Brittannië.
Bezorgers, taxichauffeurs en andere medewerkers in de gig-economie melden zich aan voor werk via digitale platformen. Die koppelen hen via algoritmen aan klanten en bieden een basistarief per opdracht, vaak met hogere tarieven tijdens piektijden. Het systeem biedt erg veel flexibiliteit, maar komt volgens critici neer op uitbuiting.
Nieuw onderzoek van de Universiteit van Cambridge toont aan dat twee derde van de bezorgers en chauffeurs voor maaltijdbezorg- en taxi-apps met angst kampt voor ‘oneerlijke feedback’ en stress ervaart bij plotselinge veranderingen in werktijden.
Driekwart van de bezorgers in het onderzoek geeft aan zich zorgen te maken over inkomensverlies, waarbij meer dan de helft (51 procent) zegt gezondheids- en veiligheidsrisico’s te lopen tijdens het werk. Vier op de tien bezorgers en chauffeurs geven aan fysieke pijn te ervaren als gevolg van het werk.
Wachten op een ping
Bovendien zeggen bezorgers en chauffeurs gemiddeld tien uur per week te wachten op opdrachten via de app. Ze zijn in die uren dus ingelogd en ‘aan het werk’, maar verdienen geen geld.
“Allerlei soorten gig-werk zijn de afgelopen jaren explosief toegenomen, van het bezorgen van maaltijden tot het bouwen van websites”, zegt socioloog Alex Wood van de Universiteit van Cambridge. “Velen van ons roepen nu mensen en arbeid op met een druk op de knop van een smartphonescherm zonder er veel over na te denken, en staan zelden stil bij het proces of de mensen erachter.”
De beoordelingen die klanten via de systemen geven, kunnen leiden tot deactivering van werknemers. Dat je werk afhankelijk is van een snelle klik op de telefoon van een vreemde, kan een constant gevoel van onzekerheid en angst veroorzaken, naast het gevoel van constante beoordeling, controle en om vervangbaar te zijn.