Duitse TV: Eerst de Pastoor en dan het songfestival

Zondag 23 mei 2021 07:12- Bron: Redactie binnenland/ADN Foto: PB
  -Rotterdam/Hamburg- Zaterdagavond kent in Duitsland het eerste TV-net (ARD) een vast stramien. Om 20.00 uur het best bekeken journaal van Duitsland, daarna amusement of een krimi en dan ‘Das Wort zum Sonntag’ een korte geestelijke overdenking, de ene week door een Pastoor de andere week door een Dominee en daarna de nachtfilm. Dat is al 67 jaar zo en daar kan ook het in Duitsland zeer geliefde Eurovisiesongfestival geen verandering in aanbrengen.

Maar omdat het songfestival vele uren duurt, zou de overdenking, het woord voor de zondag, middenin het songfestival vallen. In Nederland zou een netmanager het religieuze programma gewoon uit de programmering halen, zo niet in ‘good old Germany’. De ARD-programmaleiding peinst er niet eens over en besluit om de overdenking door de Pastoor, pontificaal aan het begin van het songfestival te plaatsen. Zo heb je nog eens iets om te overdenken tijdens het gedreun dat gaat volgen.

Gereon Alter, Pastoor in Essen, verzorgde de overdenking aan het begin van het songfestival. Maar waar sta je als Pastoor stil’ bij, als miljoenen voor de buis zitten en wachten op muziek en (ont)spanning? “Ja dan moet je even diep nadenken”. zegt Alter tegen de Duitse media. ‘Das Wort zum Sonntag” is tenslotte het op één na oudste TV-programma van Duitsland en de programmaleiding wil dat de overdenking hoe-dan-ook doorgaat.

Boodschap

“Wij proberen als geestelijken aan te knopen bij het songfestival en het grote gebeuren te verbinden met een Christelijke boodschap”. Dat het songfestival ook nog eens in het Pinksterweekeinde valt, is een extra uitdaging. Voor de Kerk is het tevens een prachtmoment om haar boodschap onder de aandacht te brengen van een miljoenenpubliek, waarvan velen zelden of nooit in de Kerk komen.

Alter: “Het moet geen theologische verhandeling worden of een ‘zware’ preek, maar de Kerk komt wel weer even in beeld en zal worden waargenomen als een onderdeel van de samenleving. Een kerk die zegt dat het goed is om met elkaar te vieren en om thema’s als diversiteit en solidariteit op de voorgrond te plaatsen.”

Politiek

“Het songfestival wordt steeds meer een politiek evenement. Dat de Kerk juist daar haar geluid kan laten horen, op een sympathieke manier, spreekt mij wel aan. Dat zien wij ook aan de reacties uit het verleden, veel positieve, uitzonderingen daargelaten, maar veel positiever dan bij andere TV-events”, aldus Alter.

Pastoor Alter betrok Pinksteren dan ook in zijn TV-overdenking. “Bij het festival gaat het erom dat mensen over grenzen als taal, komaf, diversiteit heenstappen en samenkomen en zich niet van elkaar verwijderen, nee samenkomen in de geest van Pinksteren, wij zijn allemaal één.”  

Dat het eerste liedje van het songfestival over de duivel ging, stootte vele orthodoxe Christenen tegen de borst en leverde op social-media de nodige protesten op.

Italië wint Songfestival, Nederland en België eindigen onderaan zoals verwacht

Italië heeft de 65ste editie van het Songfestival gewonnen met het nummer ‘Zitti E Buoni’. Nederland en België waren zoals al verwacht kansloos en dat bleek ook uit de uitslagen van jury en publiek. Totale droefheid was er voor Groot Brittannië dat helemaal geen punt kreeg.

Rock kan wel degelijk scoren op het Songfestival, zo bewees de Italiaanse band Måneskin (Deens voor maneschijn). Met het oorverdovende glamrock-nummer ‘Zitti E Buoni’ overtuigden zij vooral het televotende publiek. De stoere maar androgyne look van de zanger en de flitsende rood-wit-zwart esthetiek met veel naakt viel duidelijk in de smaak.

Op de tweede plaats eindigde Frankrijk, met het uiterst beschaafde en bijna jaren-60-nummer ‘Voilà’ van Barbara Pravi (499 punten). Het podium wordt vervolledigd door Zwitserland, met het nummer ‘Tout l’univers’ van Gjon’s Tears (432 punten). De vakjury’s hadden Zwitserland op de eerste plaats gezet (met 267 punten) gevolgd door Frankrijk (248 punten) en Malta (208 punten). Het publiek gaf echter de meeste punten aan Italië (318), Oekraïne (267 punten) en Frankrijk (251 punten), waardoor aan het einde Italië er met de overwinning vandoor ging.

Italië wint het Songfestival voor de derde keer. De laatste keer was in 1990, met het nummer ‘Insieme’: 1992 van Toto Cutugno. De laatste jaren is Italië aan een ware opmars bezig op het festival, met op het vorige Songfestival een tweede plaats voor Mahmood met zijn nummer ‘Soldi’.

De 65ste editie van het Eurovisiesongfestival vond plaats in de Ahoy Arena te Rotterdam, nadat Nederland twee jaar geleden de liedjeswedstrijd won. Duncan Laurence mocht zijn winnende nummer ‘Arcade’ dit jaar niet live brengen in de finale, omdat hij deze week positief testte op corona.

Ook IJsland kon in deze finale niet live optreden na een coronabesmetting van een der leden. In de plaats werd een repetitievideo vertoond, terwijl de band toekeek vanuit het hotel. IJsland eindigde uiteindelijk als vierde, voor Oekraïne met hun uitzinnige lenteritueel.

In de Ahoy Arena woonden 3.500 toeschouwers, die vooraf een negatieve coronatest moesten voorleggen, de finale live bij. Er was plaats voor 16.000, maar dat aantal was onverantwoord en ook niet toegestaan. Het programma dat door de publieke omroep werd uitgezonden trok in Nederland 5.441.000 toeschouwers, de voorbeschouwingen een ongekende 3,1 miljoen. Twee jaar geleden, toen Nederland won met Duncan Lawrence, trok het evenement 4,4 miljoen kijkers. De finale van gisteren was de best bekeken editie in 20 jaar, volgens de NOS.

Het Eurovisiesongfestival 2021 zal DV in mei 2022 doorgaan in Italië.

Geef een reactie op dit artikel