Paus: “Barmhartigheid voor mensen in nood is eerste gebod”

Leestijd: < 1 minuut -Vaticaanstad- (KNA) Paus Franciscus heeft tot meer barmhartigheid en naastenliefde opgeroepen.

Wie een dakloze op straat ziet, moet zich niet afvragen, of deze dronken is, maar zichzelf afvragen: “Is mijn hart versteend?”, zei de Heilige Vader tijdens het middaggebed. De gave van barmhartigheid is de drijfveer voor elke oprechte Christen, ja van Jezus’ boodschap”.

“Als men ten aanzien van een behoeftige geen barmhartigheid voelt, als je hart niet geraakt wordt, dan betekent dat: Iets in jou deugt niet!. Pas dus op!

Franciscus nam in zijn rede het voorbeeld van het Bijbelverhaal van de barmhartige Samaritaan. Deze bekommert zich om een gewonde, die kort daarvoor door zowel een Priester en een Leviet, dus gelovige mensen, genegeerd werden – waarschijnlijk om niet door zijn bloed vuil te worden. Zij hadden zo dus een menselijke gewoonte belangrijker gevonden dan het ‘grote gebod Gods’ van de barmhartigheid, aldus de Paus.

Het voorbeeld van de Samaritaan is derhalve ook een oproep, vooroordelen te overwinnen. Het toont aan, “dat ieder mens, ook als deze de ware God niet kent en zijn Kerk niet bezoekt, in staat is, zich aan Gods wil te conformeren, compassie met zijn broeder in nood te hebben en hem met alle ter beschikking staande middelen te helpen”, zei Franciscus.