Paus waarschuwt: Laat H. Mis op internet of tv geen gewoonte worden!

Leestijd: 2 minuten

-VATICAANSTAD- Paus Franciscus waarschuwt voor een digitalisering en  virtualisering van de Heilige Mis.

Tijdens de Coronapandemie is de Kerk gedwongen om de sacramenten op een alternatieve wijze te vieren zonder aanwezigheid van gelovigen, zei de Paus op vrijdag tijdens zijn dagelijkse vroegmis, die dagelijks rechtstreeks op tv wordt uitgezonden, ook via EWTN en KTV, zie buttons onderaan deze site.

Maar in vieringen waar de deelname van de gelovigen alleen via de media mogelijk is, zijn de mensen “samen en toch niet samen” en is de communicatie “niet echt maar alleen geestelijk”, aldus Franciscus.

Missen die op internet, radio en tv zijn te volgen, zijn volgens de Heilige vader belangrijk om “een uitweg te uit de tunnel te vinden in de huidige moeilijke fase, maar dit mag nooit normale gang van zaken worden, merkte de Paus op.

“Een relatie met God zonder kerk, zonder gemeenschap van gelovigen en zonder sacramenten is gevaarlijk”, aldus de Paus. “Want het kerkelijk leven dreigt daardoor los te raken van het volk van God en een private weg van verlossing te worden, Kerk-zijn betekent concrete vertrouwdheid met het volk en omvat in wezen de H. Communie en de sacramenten”, zo Franciscus.

Paus: “Tot een intieme relatie met Christus behoort immers ook altijd de reële tafelgenootschap”.

 

Het feit dat Christenen in veel landen momenteel alleen zijn aangewezen op “geestelijke communie”, is volgens de Paus een lastige situatie.

In zijn vroegmis in de Kapel van het Vaticaanse Huize Santa Marta zijn enkele gelovigen aanwezig. Tot hen zei Franciscus vanochtend: “U zult de eucharistie ontvangen, maar de mensen die met ons verenigd zijn, alleen de geestelijke communie. Dit is niet het ideaal van de Kerk, dit is alleen te wijten aan een noodsituatie, want het ideaal van de Kerk is altijd bij de mensen en bij de sacramenten te zijn. Altijd!”