-Heerlen- De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk, tegen 19 procent in 2020. In 2013 was 8 procent van de verkochte voeding duurzaam en sinds 2015 neemt dit aandeel steeds verder toe. Vooral producten als varkensvlees, verse vis en diepvriesvis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research (WR) en het CBS, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).
Supermarkten, foodservice (onder meer horeca en catering) en biologische speciaalzaken zijn de belangrijkste afzetkanalen voor duurzame voeding in Nederland. De uitgaven aan duurzame voeding in supermarkten zijn bepaald met transactiedata van producten met een duurzaamheidskeurmerk.Consumenten kochten in 2021 voor bijna 8 miljard euro aan duurzame voeding in supermarkten, 14 procent meer dan in 2020. Voor voeding zonder duurzaamheidskeurmerk nam de omzet met 4 procent af, naar bijna 29 miljard euro. Door de coronamaatregelen in 2020 verschoven uitgaven aan voeding van foodservice naar supermarkten. In 2021 werden de coronamaatregelen minder streng. Nog steeds werd er meer uitgegeven aan voeding in supermarkten dan voor corona, maar minder dan in 2020.
Vooral varkensvlees, vis, thee en eieren hebben keurmerk
Ruim 80 procent van het in 2021 door consumenten in supermarkten gekochte varkensvlees, verse en diepvriesvis en schaal- en schelpdieren, eieren en thee was duurzaam. Voor vlees zijn de verschillen groot: aan rundvlees (18 procent) en pluimvee (23 procent) werd naar verhouding veel minder uitgegeven aan producten met een keurmerk dan aan varkensvlees (86 procent). Voedingsmiddelen met het laagste aandeel aan duurzaam zijn onder andere bier en wijn, mineraalwater, frisdrank en sappen, en kaas (2 tot 6 procent). Voor deze producten is het aanbod aan producten met een duurzaamheidskeurmerk nog relatief beperkt.
Omzetkrimp bij duurzaam geproduceerd varkensvlees en eieren
Bij vrijwel alle productgroepen nam de omzet van duurzame producten in 2021 toe, varkensvlees en eieren uitgezonderd. Bij deze twee groepen voedingsmiddelen daalde de omzet van producten met een duurzaamheidskeurmerk in supermarkten met respectievelijk 11 en 4 procent. De sterkste omzetstijging van duurzame producten vond plaats bij mineraalwater, frisdrank en sappen (164 procent), oliën en sauzen (100 procent) en deegwaren (95 procent). Bij deze productgroepen was het aandeel producten met een duurzaamheidskeurmerk echter nog steeds klein. In 2021 was 5 procent van alle mineraalwater, frisdrank en sappen duurzaam, en van de deegwaren en oliën en sauzen was dat 14 procent.
Wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.