Bisschop van Lourdes zal in april beslissen wat er met de Rupnik-mozaïeken in het Heiligdom gaat gebeuren

Leestijd: 2 minuten
Dinsdag 6 februari 2024 ~ 09:22 uur ~ Bron: Redactie Kerk/Bisdom Lourdes ~ Beeld: Publiek domein

-Lourdes- De bisschop van Tarbes en Lourdes, Jean Marc Micas, zegt dat hij een “flinke stapel brieven en mails” heeft ontvangen van katholieken uit de ganse wereld, waarin hem gevraagd wordt de heiligdommozaïeken van Marko Rupnik, de voormalige Jezuïet die nonnen misbruikte, al dan niet te verwijderen. De beslissing zal vóór de zomer vallen, wellicht kort voor de meimaand-Mariamaand.

“Deze kwestie houdt mij elke dag bezig, vooral als ik slachtoffers van misbruik tegenkom”, zegt monseigneur Micas in een interview in Lourdes. Hij erkent dat het voor hem een ​​”zeer, zeer moeilijke beslissing” is.

Sinds de oprichting van de commissie, die advies uitbrengt over de kunstvoorwerpen, heeft de bisschop slachtoffers van misbruik ontmoet, geluisterd naar specialisten op het gebied van heilige kunst en deskundigen uit heel Frankrijk geraadpleegd die in de commissie zitting hebben.

Wij hebben brieven, stapels brieven ontvangen; mensen zijn erg boos dat de kunstvoorwerpen er nog zijn en andere mensen zijn erg boos over het idee dat wij deze wellicht verwijderen”, zegt hij.

De Rupnik-mozaïeken, toegevoegd in 2008, beelden de lichtgevende mysteries van de rozenkrans uit, met het ‘Bruiloftsfeest in Kana’ in het midden. De kenmerkende rode stip van Rupnik siert een van de gebogen panelen boven de ingang. Rupnik, een priester en kunstenaar, is beschuldigd van spiritueel, psychologisch en seksueel misbruik van nonnen. Hij werd afgelopen juni uit de Jezuïetenorde gezet en het Vaticaan heeft aangekondigd dat hij vanwege de beschuldigingen een canoniek proces kan verwachten.

De artistieke priester heeft na zijn vermeende misbruik een probleem gecreëerd voor veel katholieke heiligdommen en kerken in heel Europa en Noord-Amerika. Rupnik’s atelier is betrokken geweest bij projecten voor meer dan 200 liturgische ruimtes over de hele wereld, waaronder Fatima, het Vaticaan, het heiligdom van Johannes Paulus II in Washington, DC, en het graf van Pater Pio.

Vals Evangelie

Sommigen beweren dat het verwijderen van Rupniks kunst een uiting zou zijn van ‘annuleringscultuur’ en wijzen op het werk van renaissancekunstenaars wier levensstijl behoorlijk zondig was. Anderen vragen zich af of zijn heilige kunst ook doordrenkt zou kunnen zijn met ‘een vals evangelie’ en dit zou kunnen overbrengen.

In Lourdes wordt het probleem het meest intens gevoeld, omdat het Mariaheiligdom over de hele wereld bekend staat als een plaats van genezing en troost en in deze unieke rol zou het een bevoorrechte plek moeten zijn voor slachtoffers van misbruik die op zoek zijn naar genezing. Franse bisschoppen hebben dit onderstreept door in Lourdes bijeen te komen om te bidden en te vasten voor de slachtoffers van misbruik.

Bisschop Micas is zich ervan bewust dat veel andere katholieke heiligdommen en kerken die ook Rupnik-mozaïeken bevatten, wellicht afwachten wat er in Lourdes wordt besloten.