-Brussel- Chili gaat walvissen en dolfijnen in de eigen wateren beter beschermen tegen aanvaringen met schepen. De officiële zeekaarten krijgen zones waar het scheepvaartverkeer trager moet.
Chili slaat daarvoor de handen in elkaar met het Wereldnatuurfonds (WWF) en enkele lokale natuurorganisaties. De bedoeling is om de snelheid van schepen te verminderen in de gebieden waar walvissen leven of door trekken. De gebieden worden officieel geregistreerd op de navigatiekaarten van de Hydrografische en Oceanografische Dienst van de Chileense marine (SHOA).
Vinvissen, bultruggen en zuidkapers
Volgens WWF laat Chili zo zien dat het de mariene biodiversiteit in het zuidelijke deel van hun oceaangebied echt wil beschermen. Het is een belangrijk leefgebied voor soorten zoals blauwe vinvissen, bultruggen, zuidkapers en andere zeezoogdieren.
En voor WWF zelf is het een eerste stap naar hun streven om meer ‘Blue Corridors’ te organiseren in de wereldzeeën: veilige routes voor walvissen en dolfijnen door strengere beperkingen voor de scheepvaart.
Het verminderen van de snelheid in bepaalde zones vermindert het risico op aanvaringen, maar ook de impact van onderwatergeluid. De dieren communiceren immers met elkaar en met hun jongen onder water. En dat kan ernstig verstoord worden door geluidshinder van schepen. Moederwalvissen raken daardoor gemakkelijker hun kalfjes kwijt, met soms een dodelijke afloop voor het kalf.
Walvisgebieden op de zeekaarten
Chili werkt al sinds 2021 aan een waarschuwingssysteem voor walvisachtigen met de bedoeling om het risico op een aanvaring en geluidshinder van schepen te verkleinen. Het idee is om een platform te creëren waarop schepen hun walviswaarnemingen kunnen melden zodat ze op tijd kunnen vertragen en eventueel van koers kunnen veranderen in gebieden waar deze zoogdieren zich concentreren.
Het platform, dat begon als proef, is een succes gebleken: al kort na de start ontving het meer dan 180 meldingen van walviswaarnemingen. De gegevens hebben helpen vaststellen wat de aanbevolen snelheid voor schepen in gebieden met veel walvissen is: maximum 10 knopen.
De tweede mijlpaal bestaat erin dat de walvisgebieden ook officieel zijn opgenomen op de zeekaarten die worden uitgegeven door de SHOA.
Die officiële kaarten bevatten nu de omtrek van het gebied waar schepen langzamer moeten varen. De opname op deze kaarten is een formele erkenning van het belang van deze maatregelen, stelt WWF in een verklaring.
“Dit resultaat is een inspirerend voorbeeld voor andere landen met kwetsbare zeegebieden. Het laat zien dat het door innovatie en samenwerking mogelijk is om mens en natuur in harmonie te laten samenleven. De bescherming van walvissen in Chili, nu officieel ondersteund door navigatiekaarten, is een wereldwijde benchmark voor oceaanbescherming”, klinkt het nog.