-Linz (O)- Maria als ‘normale vrouw’ die een kind ter wereld brengt: Jezus. Het beeld van de Heilige Moeder dat op dit intieme moment in de Mariakathedraal in Linz werd tentoongesteld, trekt niet alleen bezoekers en kunstkenners, maar ook vandalen. Slechts een paar dagen na de opening van de tentoonstelling, vond er een daad van vandalisme plaats: het beeld werd onthoofd.
“Als religieuze gevoelens gekwetst werden, was dat niet onze bedoeling. Maar deze daad van vandalisme is niet tolereerbaar” – zegt het bisdom Linz en is verontwaardigd over de aanval op het beeld in het midden van de kathedraal van Linz. De daad van vandalisme vond gisteren plaats, slechts vier dagen nadat de controversiële afbeelding van de Maagd Maria was opgesteld.
Drie figuren van Maria gemaakt
“Het werk is een krachtige belijdenis van Gods incarnatie. De geschiedenis van de verlossing begint niet met Jezus, maar met de Aankondiging, en wordt duidelijk op het moment dat nieuw leven wordt geboren”, legt theologe Martina Resch uit bij de opening van de tentoonstelling “Artistieke standpunten over de Heilige Familie”, die een onderdeel is van de viering van het 100-jarig jubileum van de Maria-kathedraal deze maand. In het bisdombestuur had men er al rekening mee gehouden dat het door Esther Strauss gemaakte standbeeld tot discussie zou kunnen leiden, maar vandalisme….?
Esther Strauss creëerde nog twee Mariafiguren die deel uitmaken van de kerststal van de kathedraal: de knielende Maria met gevouwen handen naast het kind in de kribbe, die op kerstavond wordt opgesteld, en de zittende Maria met het kind Jezus op haar schoot , die bij Driekoningen de derde Mariafiguur verschijnt: de bevalling van Maria.
“Dit beeld ontbrak”
“Vrijwel zeker is Maria dé vrouw ter wereld van wie de meeste schilderijen, tekeningen en sculpturen bestaan. Het merendeel van deze afbeeldingen is door mannen gemaakt. Waarom valt het ontbrekende beeld tussen hen op? De geboorte die miljoenen mensen op 24 december vieren, komt in geen enkel schilderij of beeldhouwwerk tot uiting. Als we het hebben over de geboorte van Christus, stellen we ons een kind in een kribbe voor, maar niet zijn moeder die hem ter wereld brengt”, aldus de kunstenaar, wier werk nu is vernietigd.