Corona verandert TV-kijkgedrag

Leestijd: 2 minuten
Maandag 8 februari 2021 00:13 Bron: AD/ Foto:PB
  -Hilversum/Rotterdam- De coronapandemie heeft het kijkgedrag van de doorsnee Nederlander het afgelopen jaar flink veranderd, dat schrijft het AD.

Uit gesprekken en analyses met omroepdirecteur Frans Klein (NPO), Peter van der Vorst (RTL) en Marco Louwerens (Talpa), blijkt dat de behoefte van de kijker veranderde naarmate het coronajaar vorderde.

“Toen de coronacrisis zich aandiende, wilden mensen eigenlijk meteen goed worden geïnformeerd. Zij waren hongerig naar informatie, nieuws en kennis over corona. Over gezondheid, economie, de culturele sector,” aldus Klein in het AD. Hij paste de programmering aan met extra uitzendingen van EenVandaag, Nieuwsuur en de talkshow Op1, maar ook initiatieven als Frontberichten en Heimwee TV.

Ook de slechter bekeken omroep RTL trok meer kijkers naar nieuws -en actualiteitenprogramma’s. Programma’s als RTL Nieuws, Editie NL, Boulevard en de talkshows van Eva en Beau trokken meer kijkers. “Wij braken records wat marktaandeel betreft,” beweert contentdirecteur Van der Vorst.

De behoefte van de kijker veranderde naarmate het coronajaar vorderde. “De tweede lockdown bracht een andere stemming met zich mee”, vervolgt Klein. “Er was al meer duiding over Covid-19, maar mensen waren ook toe aan meer ontspanning.” Dat de kijker nu meer vermaak wil, beaamt ook Louwerens. “Groot entertainment en actualiteitenprogramma’s zijn genres die de consument altijd al aanspreken, maar sinds de uitbraak van Covid-19 helemaal. Talpa’s kwakkelende SBS6 lanceerde daarom de afgelopen tijd programma’s als We Want More, Wie van de 3, Chateau Meiland en Marble Mania.

Niet vermeld is het feit dat grote groepen mensen thuis zitten of werken en daardoor, mede uit verveling, meer TV kijken. Mediadeskundige Al-Saïdi ziet een trend-ommekeer zodra het thuiswerken afneemt als de pandemie ‘onder de knie’ is.

Opvallend, maar niet geheel onverwacht, zijn de stijgingen van aantallen kijkers voor de Eucharistieviering en het Geloofsgesprek op zondagmorgen bij de KRO. Hoewel de KRO geen cijfers bekend maakt, moeten deze, volgens Al-Saïdi liggen tussen de 0,9 en 1,2 procent van de kijkers op zondagmorgen. In concrete getallen rond de 150.000 kijkers. Dit is exclusief de kijkers die online of later terugkijken.