Corona verandert TV-kijkgedrag

Leestijd: 2 minuten
Maandag 8 februari 2021 00:13 Bron: AD/ Foto:PB
  -Hilversum/Rotterdam- De coronapandemie heeft het kijkgedrag van de doorsnee Nederlander het afgelopen jaar flink veranderd, dat schrijft het AD.

Uit gesprekken en analyses met omroepdirecteur Frans Klein (NPO), Peter van der Vorst (RTL) en Marco Louwerens (Talpa), blijkt dat de behoefte van de kijker veranderde naarmate het coronajaar vorderde.

“Toen de coronacrisis zich aandiende, wilden mensen eigenlijk meteen goed worden geïnformeerd. Zij waren hongerig naar informatie, nieuws en kennis over corona. Over gezondheid, economie, de culturele sector,” aldus Klein in het AD. Hij paste de programmering aan met extra uitzendingen van EenVandaag, Nieuwsuur en de talkshow Op1, maar ook initiatieven als Frontberichten en Heimwee TV.

Ook de slechter bekeken omroep RTL trok meer kijkers naar nieuws -en actualiteitenprogramma’s. Programma’s als RTL Nieuws, Editie NL, Boulevard en de talkshows van Eva en Beau trokken meer kijkers. “Wij braken records wat marktaandeel betreft,” beweert contentdirecteur Van der Vorst.

De behoefte van de kijker veranderde naarmate het coronajaar vorderde. “De tweede lockdown bracht een andere stemming met zich mee”, vervolgt Klein. “Er was al meer duiding over Covid-19, maar mensen waren ook toe aan meer ontspanning.” Dat de kijker nu meer vermaak wil, beaamt ook Louwerens. “Groot entertainment en actualiteitenprogramma’s zijn genres die de consument altijd al aanspreken, maar sinds de uitbraak van Covid-19 helemaal. Talpa’s kwakkelende SBS6 lanceerde daarom de afgelopen tijd programma’s als We Want More, Wie van de 3, Chateau Meiland en Marble Mania.

Niet vermeld is het feit dat grote groepen mensen thuis zitten of werken en daardoor, mede uit verveling, meer TV kijken. Mediadeskundige Al-Saïdi ziet een trend-ommekeer zodra het thuiswerken afneemt als de pandemie ‘onder de knie’ is.

Opvallend, maar niet geheel onverwacht, zijn de stijgingen van aantallen kijkers voor de Eucharistieviering en het Geloofsgesprek op zondagmorgen bij de KRO. Hoewel de KRO geen cijfers bekend maakt, moeten deze, volgens Al-Saïdi liggen tussen de 0,9 en 1,2 procent van de kijkers op zondagmorgen. In concrete getallen rond de 150.000 kijkers. Dit is exclusief de kijkers die online of later terugkijken.

admin

Share
Published by
admin
Tags: kijkgedragtv

Recent Posts

Kerststallen oproep, actie KRO-NCRV

-Hilversum- Omroep KRO-NCRV heeft alle bisdommen gevraagd om een overzicht, voor zover bekend, van lokale…

6 uur ago

Pastoor Mauricio Meneses van Heilig Kruis parochie Raalte: “Ik werk graag voor, met en bij jullie”

-Deventer- Sinds 1 oktober hebben drie Sallandse parochies, de Heilig Kruis parochie, de Lebuïnus parochie…

7 uur ago

22 November uitreiking prestigieuze Graalbokaal Award

-Limmen- Op DV zaterdag 22 november a.s. wordt voor de derde keer de Graalbokaal Award…

10 uur ago

TV-tips 10 november

Little house on the prairie Dramaserie ONS ·Vanavond ·18:00 - 18:59 De pioniersfamilie Ingalls probeert…

10 uur ago

Sommige geneesmiddelen doen PFAS sneller uit het lichaam verdwijnen

-Brussel- Bepaalde medicijnen lijken PFAS sneller uit het lichaam te verwijderen. Dat blijkt uit verkennend…

11 uur ago

Bidden voor Jamaica en bijna 5 miljoen ton puin ruimen na doortocht Melissa

-Kingston/Brussel- De verwoestende doortocht van orkaan Melissa heeft in Jamaica meer dan 4,8 miljoen ton puin…

12 uur ago