Met Europese wetgeving is voor elke luchtverontreinigende stof een maximale uitstoot vastgelegd ten opzichte van 2005. Er moeten sinds 2020 bijvoorbeeld 45 procent minder stikstofoxiden uitgestoten worden dan in 2005. Vanaf 2030 moet de uitstoot van stifstofoxiden 61 procent lager zijn dan in 2005. Voor alle luchtverontreinigende stoffen was de uitstoot in Nederland sinds 2020 lager dan het emissieplafond dat vanaf toen gold. Ook was de uitstoot van elke stof in 2024 lager dan het plafond dat vanaf 2030 geldt.
De cijfers hierover zijn terug te vinden in het Dashboard Duurzaamheid (eerder het Green Deal dashboard) van het CBS. Hier staan ook cijfers over bijvoorbeeld energie, broeikasgassen, natuur en biodiversiteit.
Daling stikstofoxiden door schonere auto’s
Sinds 2005 worden er bijna ieder jaar minder stikstofoxiden uitgestoten. Stikstofoxiden komen vooral vrij als er fossiele brandstoffen worden gebruikt, en zitten bijvoorbeeld in uitlaatgassen. De meeste uitstoot van stikstofoxiden komt door vervoer. Deze uitstoot is gedaald omdat personenauto’s en vrachtverkeer aan strengere uitstooteisen moeten voldoen. De daling zet waarschijnlijk door, omdat er steeds meer schonere auto’s en vrachtwagens rijden in Nederland. Zo komen er nog steeds meer volledig elektrische auto’s bij, die geen stikstofdioxiden uitstoten.
Huishoudens stoten meeste fijnstof uit
In 2024 werd de meeste fijnstof uitgestoten door huishoudens, vooral doordat zij hout stoken in kachels en open haarden. De uitstoot door huishoudens daalde wel sinds 2005, maar bij het vervoer—dat in 2005 nog de meeste fijnstof uitstootte—was de daling veel groter. Door Europese emissie-eisen aan nieuwe auto’s, zoals roetfilters, daalde de uitstoot.