Nederlanders zeggen massaal Facebook op

  Voor het eerst sinds de start van Facebook in ons land daalt het aantal gebruikers, en wel dramatisch. Afgelopen jaar 2018 liepen maar liefst 640.000 Nederlandse Facebookgebruikers weg, blijkt uit het grootste Nederlandse social media-onderzoek.

Het Nationale Social Media Onderzoek 2019 van Newcom dat vandaag uitkomt bevat slecht nieuws voor Facebook. Het platform beleefde in 2018 een belabberd jaar met datalekken en een reeks van schandalen over nepnieuws.

En dat laat gebruikers bepaald niet koud, blijkt uit de peiling onder ruim 7000 Nederlanders van 15 jaar en ouder. Het platform telt nog altijd 10,1 miljoen gebruikers, maar dat waren er een jaar eerder 640.000 meer.

“Het gaat ongekend hard’’, zegt onderzoeker Hans Hoekstra van Newcom. ,,Gebrek aan vertrouwen blijkt echt een belangrijke reden om af te haken, grofweg de helft van de vertrekkers doet dat vanwege wantrouwen over het platform, teveel aan nepnieuws of de privacyproblemen en het te-pas-en-te-onpas sluiten van accounts. Wie dan navraag doet waarom zijn of haar account is afgesloten krijgt geen antwoord. En het tempo van de daling is opvallend, onder jongeren gaat het pijlsnel: in 2016 zat nog bijna zeven op de tien tieners op Facebook, nu is dat nog maar 30 procent.’’

 

Het aantal dagelijks actieve Facebookgebruikers neemt eveneens af, van 7,6 miljoen vorig jaar tot 6,8 miljoen nu (-10%). Twitter levert ook in, maar veel andere social media zien juist groei. Vooral Instagram begint aan een inhaalslag: het op foto’s en video’s gerichte platform telt nu 4,9 miljoen gebruikers, een vijfde meer dan het jaar ervoor.

Troost voor Facebook-CEO Mark Zuckerberg: Whatsapp (bijna 12 miljoen gebruikers) en Instagram horen óók bij zijn concern. En wereldwijd stijgt het aantal Facebookgebruikers ook nog, naar inmiddels bijna 2,3 miljard. ,,Dus de machtspositie is enorm’’, zegt Hoekstra.

Toch is het zorgwekkend dat het vlaggenschip in een land als Nederland zo snel zoveel inlevert, denkt Hoekstra: ,,Zij verdienen door gebruikers aan zich te binden, adverteerders betalen voor het bereik. Dus om aantrekkelijk te blijven is er echt veel werk aan de winkel.’’

Facebook publiceert zelf geen gebruikersaantallen per land in de EU. Newcom peilde ruim 7000 Nederlanders in de eerste weken van het jaar. De absolute aantallen gebruikers en vertrekkers in het onderzoek zijn geprojecteerd op basis van CBS-gegevens over bevolkingssamenstelling en internetgebruik.

Foto: Pixabay Bron: CBS/NewCom

 

Geef een reactie op dit artikel