DPD, DHL en PostNL op de vingers getikt voor groene claims

Leestijd: 2 minuten

Maandag 7 oktober 2024 – 07:55 uur – Bron: Redactie Wereld/IPS – Beeld: MB

  • Drie grootste koerierbedrijven van Nederland passen duurzaamheidsclaims aan 
  • Beweren niet langer ‘duurzaam te rijden’ maar zijn meer specifiek en correct in hun claims

 

-Brussel- Koerierbedrijven DHL en PostNL passen de communicatie aan over hun duurzame werking. Claims mogen niet langer de indruk wekken dat de verzending van pakketjes geen negatieve impact heeft op het milieu. De aanpassing komt er na onderzoek van de Nederlandse toezichthouder ACM.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) deed onderzoek naar duurzaamheidsclaims van de drie grootste pakketbezorgingsbedrijven van Nederland: DPD, DHL en PostNL.

In de sector worden veel groene claims gedaan terwijl de vervuiling hier nog steeds groot is, net als hun impact op het klimaat, zegt ACM in een mededeling.

Tijdens het onderzoek naar de claims paste DPD die al aan of werden ze hier geschrapt. Ook DHL en PostNL hebben ondertussen toegezegd om hun duurzaamheidsclaims te verwijderen of te herformuleren.

Van ‘Go Green’ naar ‘vaker elektrisch’

DHL zal in Nederland alle groene claims als ‘GoGreen’ en ‘Natuurlijk onderweg’ verwijderen, en PostNL claimt niet langer: “Je pakket wordt duurzaam bezorgd” maar beweert nu “Het laatste stuk tot aan je voordeur rijden we steeds vaker elektrisch of op biobrandstof”.

Uiterlijk midden 2025 zouden alle betreffende groene claims verwijderd zijn, inclusief die op de busjes waarmee pakketten worden bezorgd.

“Consumenten kopen steeds vaker online. Daarmee neemt het bezorgen en versturen van pakketten ook enorm toe”, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten bij ACM. “Consumenten zien vooral de laatste kilometers van de verzending, maar pakketbezorging heeft een veel grotere impact op het milieu dan die laatste kilometers. Gelukkig zijn deze bedrijven zich daarvan bewust en passen zij hun claims nu daarop aan. Alleen specifieke claims die gebaseerd zijn op echte duurzaamheidsinspanningen helpen consumenten om een goede keuze te maken.”

Om bedrijven een houvast te geven bij het formuleren van hun claims heeft de ACM de ‘Leidraad duurzaamheidsclaims’ uitgebracht. Die zegt onder meer dat groene claims juist, duidelijk en specifiek moeten zijn en vergelijkingen met concurrenten eerlijk, meetbaar en niet verwarrend.