Duitse Bisschop: “Standpunten van de AfD en die van de Katholieke Kerk zijn onverenigbaar”

Leestijd: 2 minuten

Bätzing: “Lid zijn van de partij is onverenigbaar met het bekleden van publieke functies in de Kerk. “

Dinsdag 26 september 2023 – 09:05 uur – Bron: Redactie Kerk/ARD/KNA – Beeld: Bisdom

-Bonn/Wiesbaden- De voorzitter van de Duitse Bisschoppenconferentie (DBK), Bisschop Georg Bätzing, heeft zijn kritiek op het Alternatief voor Duitsland (AfD), een Duitse nationalistische partij, opnieuw herhaald. “Ik ben er volledig van overtuigd dat de standpunten van de AfD en die van de Rooms-Katholieke Kerk onverenigbaar zijn”, zei Bätzing gistermiddag tijdens de openingspersconferentie van de Algemene Herfstvergadering van de DBK in Wiesbaden.

De Bisschop gaf aan dat de partij geen ‘alternatief voor Duitsland’ is, maar eerder een ‘alternatief Duitsland’ zoekt.

Xenofoob en extremistisch

Bätzing omschreef de standpunten van de AfD als xenofoob en extremistisch. “De Katholieke Kerk moet zich hiervan distantiëren.” Hij benadrukte dat het de missie van de Kerk is om een ​​democratisch Duitsland te bevorderen dat openstaat voor de wereld. Hij verklaarde ook dat lid zijn van de partij onverenigbaar is met het bekleden van publieke functies in de Kerk. “Wij willen, dat moge duidelijk zijn, een democratisch, Europees Duitsland dat openstaat voor de wereld en geconfronteerd wordt met de problemen die wij hebben.”

Geen macht in de Kerk

De afgelopen weken hebben verschillende prominenten uit de Kerk zich uitgesproken over de relatie van de Kerk met de uiterst omstreden partij. De voorzitter van het Centraal Comité van Duitse katholieken (ZDK), Irme Stetter-Karp, bevestigde nogmaals haar in augustus uitgesproken eis om AfD-leden uit te sluiten van electorale posities in de Kerk. “Mijn standpunt is duidelijk: degenen die in de AfD zitten, mogen geen macht hebben in de Kerk.”

Bij de Duitse federale verkiezingen van 2021 won de AfD meer dan 10% van de stemmen en 83 zetels. Volgens het Duitse statistiekbureau Statista is de AfD op weg de op één na grootste partij te worden. In de laatste politieke enquete zijn de verhoudingen als volgt, wanneer er nu verkiezingen zouden worden gehouden: CDU/CSU 26%; AfD 21%; SPD 17%; Groenen 16%; FDP 6% en Die Linke 5%. De overige kleinere partijen halen 9% van het electoraat binnen.