Er zit brood in de dood

Leestijd: 2 minuten
Donderdag 18 februari 2021-16:23- Bron: KvK- Foto CC0
-Leiden- Het aantal uitvaartbedrijven groeit snel. Begin dit jaar telde Nederland er 2700. Vijf jaar geleden waren dat er 2100, een stijging van meer dan 30 procent. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel.

In provincie Utrecht was sprake van een stijging van 35 procent. In 2016 waren er 177 uitvaartbedrijven en dit jaar ligt het aantal op 239. In Flevoland, Noord-Brabant en Friesland kwamen er nog meer bedrijven bij. In de stad Utrecht kwamen er vijf uitvaartondernemingen bij en in Amersfoort acht. Waren er in 2016 in Drenthe nog 63 uitvaartondernemingen, in 2021 zijn dat er 85. Vertaald naar het aantal inwoners houdt dat in dat Drenthe in 2016 11,9 uitvaartondernemers per 100.000 inwoners had en in 2021 17,2 per 100.000 inwoners.

Landelijk steeg het aantal uitvaartondernemingen in vijf jaar tijd met 30 procent, van 2.100 naar 2.700. Flevoland is met 40 procent de provincie waar de stijging het grootst is.

In 98 procent van de gevallen is een uitvaartonderneming een uitvaartverzorger. De organisaties regelen samen met de familie alle zaken rondom de afscheidsceremonie: van de opzet van de dienst tot koffie, cake en bloemen. Ook Rabobank ziet steeds meer eenmanszaken in de sector. Bovendien ontstaan volgens de bank steeds meer gespecialiseerde ondernemingen, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid.

“Ze kunnen ook weer net zo snel verdwijnen als ze komen”

Opvallend is ook het hoge aantal mensen met ervaring in de branche dat voor zichzelf begint. Met name de karige salarissen bij grote uitvaartondernemingen brengt personeel er toe voor zich zelf te beginnen. Met een sterk vergrijzende bevolking lijkt het toekomstperspectief gunstig. Trendwatcher Mirjam Gustin plaatst vraagtekens bij de sterke groei, “ze kunnen ook weer net zo snel verdwijnen als ze komen” zegt zij in een reactie op de KvK-cijfers: “Nu is er een piek in uitvaarten, enerzijds door de vele corona-gerelateerde sterfgevallen, anderzijds door de vergrijzing. Maar aan beide komt ook een keer een eind”.

De groei zal volgens haar in ieder geval  één pluspunt kennen, door de toenemende concurrentie dalen de prijzen, daarin zit echter het gevaar dat men elkaar ‘uit de markt werkt’ en onder elkanders prijzen duikt, daarvan zijn er voorbeelden te over, denk aan de zonnestudios, videotheken, sportscholen en schoonheidssalons in het verleden, de een kwam en de ander ging. En wat te denken van de explosieve groei in taxivervoer na het vrijgeven van de vergunningen, veel chauffeurs zijn blij dat ze de vaste lasten op kunnen brengen.