-Brussel- Sinds ze zichzelf tot âklimaatbankâ heeft uitgeroepen, leende de Europese investeringsbank voor 7 miljard euro aan nieuwe wegeninfrastructuur en de uitbreiding van luchthavens. Dat blijkt uit een analyse door milieu- en transportkoepel T&E.
In 2021 riep de Europese Investeringsbank (EIB) zichzelf uit tot de âklimaatbank van de EUâ. Maar een kritische analyse van haar investeringsbeleid toont dat ze nog altijd een hoop geld leent aan klimaatonvriendelijke projecten, zegt T&E.
Volgens de analyse blijkt dat de bank tussen 2021 en 2024 6,1 miljard heeft uitgeleend voor de aanleg van nieuwe wegeninfrastructuur. Daarbij was onder meer een snelweg in Noord-Polen dwars door beschermde natuurgebieden, waarvan de bank zelf had geschat dat die meer dan 3000 ton CO2-uitstoot zou genereren.
De bank leende ook nog eens bijna een miljard (890 miljoen euro) aan projecten rond de uitbreiding van luchthavens. Zo ontving de luchthaven van het Italiaanse Bologna 90 miljoen euro voor een uitbreiding. Het Spaanse luchthavenbedrijf Aena, dat plannen heeft om de luchthaven van Madrid en twaalf andere luchthavens uit te breiden, kreeg een lening van 800 miljoen euro voor haar investeringsplan.
âDe EIB heeft wel vooruitgang geboekt met het opschonen van haar kredieten aan de transportsectorâ, zegt Till Eichler, beleidsmedewerker Duurzame Financiering bij T&E. âMaar de voortdurende leningen van belastinggeld aan snelwegen en luchthavenuitbreidingen gooien olie op het vuur van de klimaatcrisis.â
Om echt de EU-klimaatbank te worden, moet de EIB haar steun voor emissiereducties opvoeren, zegt hij. âDat betekent het risico van investeringen in de Europese productie van e-brandstoffen en batterijen en hun componenten verminderen. Het is tijd dat de EIB haar transportinvesteringen afstemt op de Europese klimaat- en industriĂ«le ambities.â
Uit het rapport blijkt nog dat maar 0,7 miljard van de EIB-leningen was bestemd voor groene of op waterstof gebaseerde brandstoffen. Nochtans zijn die essentieel om de luchtvaart en scheepvaart te vergroenen, stelt de koepel. Als Europa een kans wil maken in de race om schone technologie, moeten die investeringen sterk omhoog.
Wel positief is 23,6 miljard euro aan leningen voor spoorwegupgrades, zegt de koepel. In plaats van megaprojecten te ondersteunen, heeft de bank het onderhoud en de upgrade van het netwerk medegefinancierd en nieuw rollend materieel gefinancierd. T&E prijst ook de 13,3 miljard aan leningen voor schoner stadsvervoer door middel van elektrische bussen en infrastructuur voor openbaar vervoer, wandelen en fietsen.
-Hilversum- Omroep KRO-NCRV heeft alle bisdommen gevraagd om een overzicht, voor zover bekend, van lokale…
-Deventer- Sinds 1 oktober hebben drie Sallandse parochies, de Heilig Kruis parochie, de LebuĂŻnus parochie…
-Limmen- Op DV zaterdag 22 november a.s. wordt voor de derde keer de Graalbokaal Award…
Little house on the prairie Dramaserie ONS ·Vanavond ·18:00 - 18:59 De pioniersfamilie Ingalls probeert…
-Brussel- Bepaalde medicijnen lijken PFAS sneller uit het lichaam te verwijderen. Dat blijkt uit verkennend…
-Kingston/Brussel-Â De verwoestende doortocht van orkaan Melissa heeft in Jamaica meer dan 4,8 miljoen ton puin…