Italiaanse tv-reclame: nonnen krijgen geen hostie maar chips

Leestijd: 2 minuten

Donderdag 11 april 2024 ~ 11:59 uur ~ Bron: Redactie Buitenland/Amica- ~ Beeld: Daniel Reche

 -Rome- Een tv-reclame voor het Italiaanse chipsmerk ‘Amica’ is een Rooms-katholieke organisatie in Italië in het verkeerde keelgat geschoten. In het filmpje eten nonnen chips, in plaats van de H. Hostie wanneer zij te communie gaan. De organisatie spreekt van ‘godslastering’ en eist dat de reclame per omgaande van de buis verdwijnt.

Nieuwe commercial

Amica Chips, een van de grootste Italiaanse chipsmerken, koos voor een nieuwe commercial met ‘nonnen’ in de hoofdrol die chips eten in een klooster. Tot zover niets aan de hand. Kort voor de H. Mis ontdekt de moeder-overste in de sacristie dat de hosties op zijn. In haar wanhoop besluit zij, ter vervanging, een zak chips van Amica te gebruiken.

Tijdens de communie-uitreiking lopen de nonnen keurig richting de priester, terwijl op de achtergrond Schuberts ‘Ave Maria’ klinkt. Als de eerste non de ‘hostie’ van de priester ontvangt, krijgt zij niet het brood op de tong, maar klinkt het krakende geluid van verse chips. Tot grote vreugde van de giechelende nonnen.

Jongeren

Het Milanese reclamebureau Lorenzo Marini Group zegt dat de campagne vooral gericht is op jongeren en heeft uit die doelgroep nog geen klachten gehoord.

Wat voor de een kostelijke humor is, is voor de ander allesbehalve lachwekkend. Humor blijft tenslotte iets persoonlijks. Maar de provocerende reclamefilm valt niet in goede aarde bij AIART, een vereniging van katholieke televisiekijkers, ja zoiets bestaat echt! De organisatie eist onmiddellijke verwijdering van de reclame.

Voorzitter Giovanni Baggio spreekt van “godslastering”. ,,Het bureau beledigt de gevoeligheid van miljoenen praktiserende katholieken’’, beweert Baggio in een verklaring op de site van AIART. De Heilige Hostie vergelijken met een chipje vindt hij schandalig.

Ook de Rooms-katholieke krant ‘Avvenire’ spreekt er schande van. ‘Christus is gereduceerd tot een aardappelchipje. Vernederd en belasterd zoals tweeduizend jaar geleden’, schrijft de krant.

Verbod

De Italiaanse reclamewaakhond IAP kondigt aan de reclame te willen verbieden. Amica Chips krijgt zeven dagen de tijd om bezwaar te maken. Gedurende die periode wordt de reclame gewoon op televisie uitgezonden.

Amica Chips heeft niet gereageerd op de kritiek en geniet waarschijnlijk van de wereldwijde media-aandacht. Toen een journalist van de Britse krant ‘The Guardian’ belde voor commentaar, werd die in de wacht gezet met muziek van ‘Ave Maria” begeleid door het geluid van krakende chips. Zie onderstaand het reclamefilmpje>