Meerderheid Nederlanders wil koffie en cake na de dood

Leestijd: 3 minuten
Zaterdag 27 mei 2022 -05:23 – Bron: Monuta/A.J. Dokter Beeld: Lolame
 -Apeldoorn- Aan twee zaken valt voor geen enkele Nederlander te ontkomen: De belastingdienst en de doodgraver. Bij de laatste heeft U wel wat meer speelruimte als het gaat om ‘eigen inbreng’. De inspiratie en mogelijkheden zijn bijna eindeloos rondom het laatste afscheid. Toch kiest 74% van de Nederlanders nog steeds voor een ‘doe maar gewoon, standaard’ of ‘klein en intiem’ afscheid. Zelfs de helft van de ondervraagden kiest het cliché koffie en cake voor gasten op zijn/haar uitvaart. Slechts een op de tien ziet het afscheid als hun ‘laatste feestje’. Dit en meer blijkt uit onderzoek onder 1.500 volwassen Nederlanders in opdracht van uitvaartgigant Monuta.

“In het leven kan het soms niet groter of uitbundiger bij de geboorte van een kind of bruiloft. Bij het laatste afscheid zijn we juist ingetogen en een beetje conservatief. Met kleine dingen maken we een afscheid heel persoonlijk. Zoals muziek, het delen van herinneringen en foto’s. Wat Nederlanders vooral belangrijk vinden is dat nabestaanden niet met vragen achterblijven rondom het afscheid. Het geeft hen namelijk meer ruimte voor het verwerken van het verdriet in plaats van onzekerheid over keuzes. Dat blijkt ook uit onderzoek van SIRE. Als nabestaanden weten hoe iemand het afscheid had gewild, blijven zij niet achter met spijt of het gevoel dat ze niet goed afscheid hebben kunnen nemen. Nadenken en praten over de eigen sterfelijkheid vinden mensen ingewikkeld en confronterend. Tóch weten ze dat het goed is. Het geeft duidelijkheid. Voor henzelf en hun dierbaren,” zegt Corné Mulders, directeur Uitvaartzorg bij Monuta naar aanleiding van het onderzoek.

Liever niet in het zwart
De afgelopen decennia is afscheid nemen steeds persoonlijker geworden. In zowel uitvoering als in rituelen. Waar vroeger iemands geloof leidend was in hoe een afscheid eruitzag, is dat nu minder vanzelfsprekend en zijn er veel meer mogelijkheden. Denk aan de locatie; in een uitvaartcentrum, stadion, of in een restaurant. Of de catering; van koffie en cake, een Italiaanse borrel tot sushi. Naast koffie en cake is zwart gekleed komen ook een traditie. Dat vinden Nederlanders niet meer gebruikelijk (89%). Ouderen willen dit al helemaal niet (97%) terwijl jongeren (18-25 jaar) wel vaker willen dat hun gasten in het zwart komen (38%).

Spreken over afscheid
Bijna de helft van de Nederlanders is niet bang voor de dood. Toch praten vier op de tien mensen niet over hun eigen afscheid met naasten. Zeker meer dan twee derde bespreekt liever het eigen afscheid dan hun salaris, seksleven of gewicht. Er is een duidelijk verschil tussen jongeren en ouderen (66+ jaar). Jongeren bespreken liever hun salaris of seksleven dan het afscheid. Bij ouderen is het daarentegen omgekeerd. Twee derde van de Nederlanders vindt het belangrijk om het eigen afscheid te bespreken. En zelfs 81% vindt het belangrijk om het afscheid van hun dierbare te bespreken. Tóch heeft slechts 35% van de Nederlanders de wensen voor hun afscheid vastgelegd. Opvallend is dat jongeren niet weten hoe zij een gesprek over het eigen afscheid moeten beginnen. Het praten hierover vinden zij het meest lastig (42% jongeren vs 17% ouderen).  Dat blijkt ook uit het feit dat ouderen vaker (39%) dan jongeren (27%) hun afscheidswensen hebben genoteerd. En bij de vraag hoe jongeren hun afscheid voor zich zien kiest 28% voor hun ‘laatste feestje’, bij ouderen is dat 12%.

Regionale verschillen
Per provincie zijn er verschillen wat mensen willen op hun afscheid en of ze hierover praten. Zo willen met name mensen uit Limburg koffie en cake voor hun gasten op een uitvaart (66% t.o.v. 56% landelijk). In Zuid-Holland zijn de meeste mensen (28%) bang voor de dood en vinden zij het, het minst fijn om erover te spreken (50%). Voor inwoners uit Overijssel is spreken over afscheidswensen het meest belangrijk en doen zij dat ook (76%).

Over het onderzoek
Het onderzoek naar het bespreken van afscheidswensen is uitgevoerd door Marketresponse in opdracht van Monuta. Het veldwerk vond plaats van 1 tot 9 november 2021. De deelnemers konden een online vragenlijst invullen. In totaal bestond de representatieve steekproef uit 1.502 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Per provincie hebben er minimaal 100 deelnemers de vragenlijst ingevuld.

Over Monuta
Monuta is sinds 1923 specialist op het gebied van afscheid en beschikt inmiddels over ruim honderd uitvaartverzorgers, 7 eigen crematoria en 3 begraafplaatsen verspreid over gans Nederland. Meer dan 1,7 miljoen mensen in Nederland en Duitsland zijn bij Monuta verzekerd. Monuta verzorgt uitvaarten, maakt deze financieel mogelijk met uitvaartverzekeringen en is een partner voor het bespreken en vastleggen van uitvaartwensen. Meer informatie is te vinden op www.monuta.nl.