‘Net zoveel calorieën als een donut’: Australië onderzoekt nutri-score voor alcohol

Leestijd: 2 minuten

Maandag 8 september 2025 – 15:19 uur – Bron: Redactie Varia/IPS – Beeld: MB

-Brussel- Met duidelijke labels op alcohol wil Australië overmatig alcoholgebruik verminderen. Bedoeling is dat consumenten gemakkelijker te weten komen hoeveel calorieën en suiker ze in hun lichaam binnenkrijgen, net zoals bij andere voeding.

Een glas bubbels om iets te vieren, een koud biertje na het werk of een glas wijn bij de maaltijd: alcohol is vaak alomtegenwoordig. Maar wat Australische onderzoekers daarbij ook opviel is dat we van andere drankjes en voeding veel vaker het aantal calorieën of het suiker- en zoutgehalte bekijken, maar we daar wat betreft alcohol wat meer ‘blind’ voor zijn.

Omdat Australië recent energielabels op verpakte alcoholische dranken verplicht heeft gemaakt, wilden wetenschappers van de University of South Australia (UniSA) onderzoeken hoe zo’n duidelijker label ons aankoop- en consumptiegedrag beïnvloedt.

Duidelijk label

In Australië geeft meer dan een derde van de mensen aan dat ze wekelijks alcohol drinken. Meer dan een op de vier volwassenen overschrijdt daarbij de aanbevolen Australische alcoholrichtlijnen van maximum tien units per week en niet meer dan vier drankjes op een enkele dag.

Milana Crevar, onderzoeker aan UniSA, zegt dat de labels op alcohol de bedoeling hebben om de consumenten beter in te lichten over alcohol en het verband met chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten, verschillende vormen van kanker en diabetes.

“Een manier om de gezondheidsrisico’s van overmatig alcoholgebruik te verminderen, is ervoor zorgen dat consumenten precies weten wat ze in hun lichaam stoppen”, zegt Crevar. “Deze energielabels kunnen daarbij helpen.”

Cheeseburger

Consumenten zijn volgens de onderzoekers al bekend met voedingslabels, omdat die al lang op verpakkingen van voedingsmiddelen en dranken worden vermeld. “Tot nu toe waren alcoholische dranken daarvan vrijgesteld”, zegt ze.

Maar als mensen weten dat een glas wijn evenveel calorieën bevat als een cheeseburger of een chocoladedonut, zouden ze wel eens twee keer kunnen nadenken voordat ze zich te buiten gaan aan alcohol, is de redenering.

“De nieuwe etiketteringsverplichting is bedoeld om consumenten te helpen hun alcoholgebruik beter te beheersen en beter geïnformeerde beslissingen te nemen over hun consumptie”, gaat ze verder. “Met ons onderzoek gaan we de mening van consumenten over deze aanstaande veranderingen verzamelen, en de effectiviteit van de etiketten beoordelen.”

De resultaten van het onderzoek zullen uiteindelijk worden meegenomen in het toekomstig beleid inzake alcoholetikettering in Australië en Nieuw-Zeeland.

België wacht af

Katleen Peleman, directeur van het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD), noemt de plannen van Australië om de consument met een herkenbaar label te wijzen op de gevaren van alcohol interessant en een stap in de juiste richting.

“Bij ons moeten jammer genoeg zelfs ingrediënten of energetische waarden niet vermeld worden op alcoholische dranken. België wacht op de Europese regelgeving om dit in te voeren, maar de EU talmt al erg lang over dit dossier.

“Zowel de Wereldgezondheidsorganisatie als het advies van de Hoge Gezondheidsraad zijn nochtans duidelijk”, zegt ze. “De consument heeft het recht te weten welke ingrediënten en hoeveel calorieën alcoholische dranken bevatten. Bovendien vraagt de Hoge Gezondheidsraad om ook een gezondheidswaarschuwing toe te voegen, gezien we al lang weten dat alcohol een schadelijk product is”, zegt Peleman.

“Ik ben enthousiast over de plannen van Australië en ben benieuwd naar de resultaten van het onderzoek naar de impact van de implementatie ervan. Ik hoop dat ook wij snel gezondheidsinformatie gaan terugvinden op alcoholische dranken. En voor de consument gebeurt dat best zo herkenbaarder en gebruiksvriendelijk mogelijk.”