Benedictus XVI: “Homohuwelijk is een misvorming van het geweten”

Leestijd: 2 minuten
Zaterdag 18 september 2021 07:14 – Bron: Redactie kerk/CdS – Beeld: PB
 -Vaticaanstad-tuin -Emeritus Paus Benedictus XVI (2005-2013) beschrijft de introductie van het ‘huwelijk voor iedereen’, ook wel bekend als het zogenaamde ‘homohuwelijk’ in veel Europese landen als een uiting van een “gewetensmisvorming”.

De Paus emeritus, die ooit zei te moe te zijn om nog langer Paus te zijn en derhalve aftrad, lijkt er echter geen moeite mee te hebben, om met grote regelmaat van zich te laten horen, vanuit de Vaticaanse tuinen (zijn verblijfsoord). Hij schrijft in een inleiding bij een bloemlezing van enkele van zijn pennenvruchten, die donderdag vooraf in de Italiaanse krant ‘Il Foglio’ verschenen. Het deel in het Italiaans is getiteld ‘La vera Europa, identità e missione’ (Het ware Europa. Identiteit en missie) en is gewijd aan het onderwerp Europa.

Met de legalisering van het ‘homohuwelijk’ zal de kwestie van huwelijk en gezin in de toekomst steeds belangrijker worden, aldus Benedictus. Echter, ‘huwelijk voor iedereen’ staat “in tegenspraak met alle voorheen opeenvolgende culturen van de mensheid”. Het is een “culturele revolutie”, ook al verschillen de juridische en morele opvattingen over huwelijk en gezin sterk in de verschillende culturen. De oorspronkelijke zekerheid dat de gemeenschap van man en vrouw diende om de overdracht van leven te verzekeren, was duidelijk voor de mensheid tot de introductie van effectieve anticonceptiemiddelen, aldus de emeritus Paus.

Alle vormen van sexualiteit gelijkgesteld

De scheiding van geslachtsgemeenschap en vruchtbaarheid op basis van de ‘pil’ betekent: “dat op deze manier alle vormen van seksualiteit op gelijke voet worden gesteld”, aldus Benedictus. “Er is niet langer een basiscriterium.” Door deze scheiding wordt reproductie zonder seksualiteit maatschappelijk aanvaardbaar en wordt het menselijk leven niet meer bedacht, maar ‘gemaakt’. Het feit dat mensen zichzelf zien als de scheppers van dit leven verklaart ook de debatten over een zelfbepaald levenseinde. Voor hem, dus Benedictus, rijst de vraag: “Wie is de mens?”

Terwijl in de ecologische beweging wordt erkend dat er in de natuur ‘grenzen van het haalbare’ bestaan, die niet ongestraft kunnen worden overschreden, is dit nog niet gebeurd met betrekking tot de menselijke natuur, klaagt Benedictus. “Helaas is de ‘menselijke ecologie’ nog niet van de grond gekomen.” Verkrachting en ontkenning van de menselijke natuur leidt tot zelfvernietiging.

Paus Franciscus schreef een voorwoord bij de bloemlezing met de teksten van Benedictus, die vooraf werd gepubliceerd in de krant Corriere della Sera’. Paus Franciscus bekritiseert het feit dat in Europa “steeds meer de gedachte aan respect voor ieder mensenleven aan het afnemen is”.