Dit jaar op vacantie? vergeet het maar!
-UTRECHT- (ADN) De Rabobank liet vorige week al summier weten dat de economische stemming in Nederland en België zal omslaan. Tot nu werd nog gerekend op een lagere economische groei van 0,7 procent, maar dat is inmiddels fors bijgesteld. Niemand kan exact voorspellen wanneer het gaat stormen, maar als de lockdown nog twee maanden aan zal houden, dan zijn de rapen echt gaar en krijgen wij een crisis welke alle andere crises overtreft.
De omslag wordt volgens econoom Carlijn Prins veroorzaakt doordat nu veel duidelijker is komen vast te staan dat consumenten de hand op de knip houden. Zo heeft de aankoop van duurzame goederen al een flinke tik gekregen.
Daarnaast produceren bedrijven veel minder goederen en diensten, omdat ze vanwege Coronamaatregelen gesloten zijn of vanwege de afgenomen vraag.
Nu treft de crisis vrijwel alle lagen van het bedrijfsleven – en de bijbehorende werkgelegenheid. Vooral de horeca en de bouw (beide dit jaar -4 procent) de vervoerssector en landbouw -3 procent) worden hard getroffen. Groei is er voor de zorgsector en het onderwijs, maar daar liggen de maatschappelijke kosten torenhoog, dus dat levert niets op en kost alleen maar geld.
De stemming van Nederlanders en Belgen over hun economische situatie was al negatief, maar wordt nu elke dag zorgelijker, de angst voor baanverlies neemt hard toe en leidt tot minder uitgaven en stress. Medici voorzien zelfs een herhaling van feiten uit de tijd van de Spaanse griep, namelijk enorme toename van stress met gezondheidsrisico’s , zoals forse toename van hartaanvallen maar ook een sterke stijging in het aantal zelfdodingen.
Vacantie dit jaar zal men in eigen tuin moeten houden. Vliegen is vrijwel onmogelijk deze zomer, inreizen naar vacantielanden moeilijk zo niet verboden en grote attracties, zwembaden en stranden zijn verboden terrein. Luchtvaartmaatschappij Lufthansa in Duitsland gaat al uit van helemaal geen vacantievluchten meer, de maatschappij heeft nu voor langere tijd 700 vliegtuigen aan de grond en dochtermaatschappij Euro-wings ligt volledig stil. Ook KLM voorziet immense problemen, als de staat niet bijspringt is het over-en-uit voor de blauwe luchtvloot.