‘The Passion’ best bekeken, maar kijkcijfers blijven dalen

Leestijd: 2 minuten
Vrijdag 29 maart 2024 ~ 10:12 uur ~ Bron: Redactie Varia ~ Beeld: MB

-Hilversum/Zeist- Het jaarlijkse Jezusspektakel ‘The passion’ van de Protestantse Kerk Nederland (PKN) en KRO- NCRV stond gisteravond op prime-time bij NPO1. Dit jaar kwam de uitzending live uit Zeist en er keken bijna 2,1 miljoen mensen mee. Oók dit jaar was er weer protest tegen de opvoering, met name vanuit Reformatorische hoek, maar ook steeds meer van behoudende katholieken.

The Passion

Rapper Keizer kroop in de huid van Judas en verbaasde de kijkers in positieve zin. Ook acteur en musicalster Matteo kreeg veel complimenten, hij speelde Petrus.

De uitzending trekt al jaren de hoogste kijkcijfers op Witte Donderdag, mede omdat andere zenders er geen topproducties tegenover plaatsen. Maar de nieuwigheid is er wel een beetje vanaf. Na tal van edities blijkt ook dat het aantal BN’ers dat meedoet steeds kleiner is, zij lijken op te raken.

In de coronajaren 2020 en 2021 stemden respectievelijk 2,6 miljoen en 2,7 miljoen kijkers af op The Passion. De editie van 2015 was het populairst: toen keken nog 3,5 miljoen mensen.

BN’ers kijken

Het televisie-evenement begon als een samenwerkingsproject van onder meer de omroepen EO en RKK, diverse non-profitorganisaties, kerken en de plaatselijke gemeente.

Vanaf 2016 trad de fusieomroep KRO-NCRV aan als partner, nadat de RKK was opgehouden te bestaan. De samenwerkende organisaties zagen in het evenement een missionaire kans om aandacht te besteden aan het geloof en Pasen in het bijzonder. Voor de plaatselijke gemeente is het tv-evenement vooral een manier van stadspromotie. Voor de aanwezige toeschouwers, maar ook veel kijkers is het vooral BN’ers kijken.

De betrokkenheid van de EO duurde tot 2020. Sinds 2020 is KRO-NCRV de omroep die het televisie-evenement uitzendt, in samenwerking met de Protestantse Kerk Nederland (PKN) en het Kansfonds, en vanaf de 2023-editie ook met het Bartimeus-fonds.