De platforms zeggen dat het gaat om content waarbij “duidelijk zwarte schmink of make-up is gebruikt om de kleur van het gezicht donkerder te maken, samen met andere stereotyperende kenmerken zoals een pruik met krullen of grote lippen”.
Er zijn wel uitzonderingen: berichten van tegenstanders van Zwarte Piet en “neutrale” berichten, evenals nieuwsberichten met beelden van Zwarte Piet, zijn wel toegestaan. Cartoons worden verwijderd.
Naast Zwarte Piet gaan de twee sociale netwerken ook “bepaalde schadelijke” Joodse stereotypen weren. Volgens het bedrijf gaat het dan om “beweringen dat Joden de wereld regeren of de dienst uitmaken in belangrijke instituties wereldwijd”.
Zwarte Piet of ‘blackface’ is wereldwijd onderdeel van een “doorlopende geschiedenis van dehumanisering en ontzegde burgerrechten”, stelt het Amerikaanse bedrijf.
De stap is onderdeel van een langer lopend proces, klinkt het bij Facebook. Daarbij wordt er gekeken naar diverse stereotyperingen die het bedrijf als discriminerend beschouwt. Er is nu gekozen om regels aan te passen rond ‘blackface’ en Joodse stereotyperingen, een volgende keer kan het om iets anders gaan.
De discussie rond Zwarte Piet in Nederland, de recente Black Lives Matter-demonstraties en de recente reclameboycot zijn volgens Facebook geen directe aanleiding geweest. Net als bij andere huisregels handelt Facebook, dat ook eigenaar is van Instagram, op basis van meldingen van gebruikers. Er wordt gekeken of de foto inderdaad de regels schendt. Als dat het geval is, zal deze worden verwijderd.
Zeggen Nederlanders en Vlamingen nu Facebook op ?
In een persverklaring erkende het bedrijf dat het besluit om Zwarte Piet te weren kan betekenen dat Nederlandse gebruikers weglopen bij de platforms. “Dit kan een flinke terugslag betekenen, maar het is voor ons de juiste keuze.” Op de vraag of dit de vrijheid van meningsuiting aantast zegt het sociale netwerk dat die “niet absoluut” is.
Facebook neemt de maatregel wereldwijd en benadrukt dat er negen maanden over is gesproken. Het bedrijf beweert advies van zestig organisaties en experts uit de hele wereld te hebben ingewonnen.