Supermarkten spreken niet meer over Kerst, maar feestdagen. Maar er is hoop…

Leestijd: 2 minuten
Vrijdag 9 december 2022 – 07:00 uur – Bron: Redactie binnenland – Beeld: Aldi
  -Ommen- De supermarkten in Nederland en Vlaanderen hebben zwaar geschut ingezet. Met Kerst en Oud & Nieuw voor de deur rinkelt de kassa, want Kerst is geen vrede op aarde, maar vreten op aarde. Sinds deze week draaien de ‘feestdagcommercials’ volop op de TV.

Om al dat schaamteloos binnens- en buitenshuis eten aan te moedigen is er bij de supers geen tijd voor stilte of bezinning, maar rennen, schappen vullen en kassa! Het woord Kerstmis hebben de supers en bloc geschrapt, nee het is feest, vreten en zuipen tot wij laveloos onder de boom liggen. Waar het om gaat met Kerstmis is niet van belang, sterker nog staat de verkoop alleen maar in de weg. Waar U vroeger op 1e en 2e Kerstdag alleen naar de Kerk kon, daar kunt U heden-ten-dage naar de consumptiemaatschappijtempel en de zegeningen en genade van overvolle schappen ervaren.

Maar er is hoop. Ook de famile Albrecht uit het Duitse Essen-Bredenei besloot Kerstcommercials te laten maken. Wie ? De eigenaren van de Aldi-supermarkten. En wat is er anders aan hun commercials? De Aldi-commercials beginnen met dat waar het om gaat, een Kerststal met de Heilige Familie opent de reclame. ALDI focust zich in de kerstreclame van 2022 verder op vreugde en verdriet, dat vervolgens allemaal samenkomt tijdens het intieme Kerstdiner. Het verliezen van een geliefde en het aankondigen van een nieuw kleinkind, het komt allemaal voorbij en zorgt voor een brok in je keel. ‘Deze tijd hakt er altijd weer in’ is de titel van de commercial.

De Katholieke familie Albrecht gaf in het verleden met Kerst en Pasen al flyers mee bij het afrekenen aan de kassa, een flyer waarin het Christelijke aspect van de feestdagen uitgelegd werd. Het zijn bijzondere tijden, steeds minder mensen nemen het blijde Evangelie tot zich via de Kerk, maar wel via de supermarkt. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk… Zie hieronder de Aldi-commercial.