Paasspektakel ‘The Passion’. De EO is er helemaal klaar mee

Leestijd: 2 minuten -HILVERSUM- (ADN) Tien jaar lang wordt ons land nu alweer verrast of getreiterd, aan u de keus, met het TV-spektakel ‘The Passion’. Voor het jaarlijkse samenwerkingsverband van Christelijke omroepen EO en KRONCRV, produceert mediabedrijf ‘Mediawater’ het TV-gebeuren met BN’ers die het lijden en sterven van Christus naspelen, dan wel een poging daartoe doen, niet in de laatste plaats om hun eigen ego en marktwaarde te strelen.

Bekende Nederlanders en Vlamingen, de meeste niet (meer) Kerkelijk zwijmelen weg bij de verhaallijn en ontdekken, tijdens interviews, dat ze in wezen toch wel Christen zijn. Helaas zien zij de Kerk niet of zelden van binnen, dus of zij echt weten wat zij spelen?

Maar hoe dan ook. Het spektakel werd zowaar een kijkcijferhit. Onvoorstelbaar vele niet-Christenen gingen er met cola en chips of koffie en Mariakaakje voor zitten. Kwamen zij ineens tot geloof? Nee dat niet. Zijn zij ineens geïnteresseerd in de persoon van Jezus? Nog minder. De BN’ers, de nieuwe ‘goden’ van het platte scherm, dat was waar zij voor gingen zitten. Hoe vervelend moet het voor deze kijkers geweest zijn als daar ineens een Bert van Leeuwen, Leo Fijen of Arjen Lock in beeld werden gebracht. Nee, de Jezusfiguur moest een sexy hunk zijn, liefst metrosexueel, want dan trek je ook nog kijkers uit de gayscene!

Nou, nou….kan het een beetje positiever. Jazeker. Al die niet Christelijke kijkers, het grootste deel der kijkers, bekeerden zich nog tijdens de uitzending. In slaapzakken lagen zij ‘s-nachts voor de deuren van Kerken om zich de volgende ochtend, zodra de Kerkdeuren openden, aan te melden als nieuwe Parochiaan of gemeentelid. Lang leve de wedergeboren Gristen! Nou niet dus! Nieuwe aanwas heeft het niet opgeleverd, laat staan een toename van het Kerkbezoek. Wel ledenverlies voor de organiserende omroepen, in het bijzonder in het begin bij de EO.

En juist de EO maakt nu een einde aan de samenwerking. Na tien jaar is men er wel klaar mee. Dat kan ook niet anders want de kijkcijfers lopen de laatste drie jaar dramatisch terug (zijn de BN’ers op?). De enorme complexiteit die de organisatie van een dergelijk evenement met zich mee brengt wordt de EO iets teveel van het goede en het is volgens de EO tijd voor iets nieuws. Te veel partijen bemoeien zich ook met de organisatie en willen in beeld. De EO wil met iets nieuws beginnen, een soort opvolger voor ‘The Passion’ (waarom moest dat nou in het engels) Wat is er mis met ‘De Passie’? Een poging om met het concept nog meer geld bijeen te graaien bij onze Oosterburen ging overigens helemaal fout. De Duitse publieke omroepen zagen helemaal niets in ‘The Passion’, sterker nog, men vond het voor Duitsland veel te profaan.

Jacco Doornbos, producent van Mediawater hoopt nieuwe partners te vinden voor het spektakel in 2021. KRONCRV wil nog niet reageren, het nieuws is nog te vers en er zou nog een overleg komen met partner EO. Navraag bij refo-omroep Family7 of zij de plek van de EO willen innemen. Voorlopig niet is het antwoord.

‘The Passion 2021’ ? Deo Volente