Paus: “Jezus wil geen ‘voorpagina-Christenen'”

Leestijd: 2 minuten -Vaticaanstad- Paus Franciscus roept Christenen op, geen ‘middelmatige’ Christenen te zijn maar springlevende getuigen van hun geloof. “Bidden wij tot God, dat wij geen ‘lauwe’ Christenen zijn, die een doorsnee leven leiden en de liefde laten ‘verbleken’ “, zei hij zaterdag in Vaticaanstad. Tijdens de Heilige Mis bij gelegenheid van het Feest van de Apostelen Petrus en Paulus riep hij tot nederigheid en navolging van de beide Apostelen op.

“Zij leefden volgens de enige maatstaf, die in het volgen van Christus mogelijk is: die, van de oneindige en volmaakte liefde”, preekte de Heilige Vader in de Mis.

Het is volgens de Paus niet voldoende, om in tijdschriften, kranten en internet over Heilige zaken en mensen te lezen en het verhaal van Jezus te kennen. Men moet “met Jezus een verhaal van liefde” leven en praktiseren. Jezus zoekt geen ‘voorpagina-Christenen’, maar getuigen, die elke dag tot Hem zeggen: “Heer, U bent mijn leven.”

Petrus en Paulus zijn als mens weliswaar mislukt. Zij stonden echter als berouwvolle zondaars met hun hart open voor God. Met hulp van Zijn genade en vergeving is voor iedereen een nieuw begin mogelijk. “De Heer doet geen wonderen bij hen, die geloven, dat zij oprecht zijn, maar bij hen, die weten, dat zij tekort schieten”, zo de Heilige Vader.

Aan het begin van de Heilige Mis zegende Franciscus overeenkomstig de traditie de Palliums.

Het Pallium is een onderdeel van de liturgische kledij in de Rooms-Katholieke en Anglicaanse Kerk. Het pallium behoort oorspronkelijk bij de Paus, maar wordt door hem aan metropolieten gegeven als een symbool van hun bevoegdheid, gedelegeerd aan hen door de Heilige Stoel. Het wordt door de Paus gezegend en is een teken van verbondenheid met de Heilige Moederkerk te Rome (communio cum Ecclesia Romana).

Het pallium is vaak cirkelvormig en wordt gedragen om de hals en over de Kazuifel, heeft twee afhangende banden aan de voor- en achterkant. De witte band is voorzien van zwarte kruizen. Tegen de aanwezige Metropolieten zei de Paus: “Het Pallium is een teken, dat Herders niet voor zichzelf leven, maar voor de schapen”.

Bron: KNA Foto: Pixabay