Oranjester Gakpo evangeliseert onder ploeggenoten

Leestijd: 3 minuten
Vrijdag 9 december 2022 – 11:40 uur – Bron: Redactie kerk/ADN – Beeld: Screenshot
 -Qatar- Vanavond tijdens de kwartfinale zal voetballer en Oranjester Cody Gakpo ook weer van de partij zijn. De Eindhovenaar en voormalig Katholiek Gakpo is altijd open over zijn geloof in God en praat daar ook graag met ploeggenoten over.

Gakpo is niet de enige voetballer met een groot geloof, ook de door en door Katholieke Franse voetballer Griezmann steekt zijn geloof niet onder stoelen of banken net als vele tientallen andere wereldspelers volgens instagram.

Cody Gapko: “Ik ga graag naar de dienst.”

Voor en tijdens het WK-toernooi deelde Gakpo al Bijbelteksten op zijn social media. Nadat hij het winnende doelpunt scoorde tegen Senegal deelde hij een tekst uit Psalm 121: ‘Mijn hulp is van de Heere, die hemel en aarde gemaakt heeft. Hij zal uw voet niet laten wankelen, uw bewaarder zal niet sluimeren.’ Ook deelde hij een tekst uit 1 Thessalonicenzen: ‘Verblijd u altijd, bid zonder ophouden. Dank God in alles, want dit is de wil van God in Christus Jezus voor u.’

Het voetbal heeft Cody niet van een vreemde want zijn vader, afkomstig uit het Afrikaanse Togo, speelde in het nationale elftal van zijn land. Togo kent een grote Katholieke gemeenschap, 28% van de inwoners van Togo is lid van de Katholieke Kerk.

In een interview in het sportblad Helden vertelt Gakpo dat het geloof in God voor hem ontzettend belangrijk is. Hij probeert als wedergeboren Christen elke dag in de Bijbel te lezen. Hij bidt dagelijks en gaat graag naar de kerk. Ook leest hij veel boeken over het geloof, want die vindt hij interessant. Zowel bij PSV als bij het Nederlands Elftal heeft hij teamgenoten met wie hij over het geloof spreekt. “Wij bespreken hoe wij passages uit de Bijbel interpreteren die situaties uit ons leven omschrijven. En over geloof praten schept een band als men elkaar nog niet zo goed kent.”

Van Eindhoven naar Roermond om te kerken

Maar Gakpo wil zijn geloof ook in de praktijk brengen, en er niet alleen maar over spreken. Het is voor hem heel duidelijk dat men er ook daadwerkelijk iets mee moet doen in het leven. “Je moet de mensen om je heen zo goed mogelijk proberen te helpen. Als je andere mensen kunt helpen, of misschien zelfs redden, dan wordt je daar toch zelf ook blij van!”

Gemiddeld een keer per week rijdt hij naar Roermond om daar naar de kerk te gaan. “Afhankelijk van mijn voetbalschema. De voorganger van de dienst daar ken ik goed.’’ De kerk speelt voor de voormalig Katholiek Gakpo een grote rol in zijn leven. Afgelopen zomer organiseerde hij zelfs samen met zijn kerk (Levende Steen Ministries) een kerkdienst in het stadion van PSV. Verder zegt hij over de kerk: “Ik maak altijd netjes aantekeningen van de preek.”  “Met een paar andere voetballers en vrienden hebben wij een app-groep’’, zegt Gakpo. “Daarin praten wij over ons geloof. Wij bellen ook om elkaar te helpen.